نبیه بری: جای سوریه در نشست وزرای خارجه عرب خالی بود/ سهل‌انگاری درباره قدس عواقب ناگواری دارد

نبیه بری: جای سوریه در نشست وزرای خارجه عرب خالی بود/ سهل‌انگاری درباره قدس عواقب ناگواری دارد
يکشنبه 12 تير 1401 - 10:59

رئیس پارلمان لبنان با تأکید بر همکاری و هماهنگی همه کشورهای عربی جهت دفاع از مسئله فلسطین اعلام کرد: باید از توطئه‌ها علیه قدس آگاه باشیم و بدانیم که سهل‌انگاری درباره این مکان مقدس عواقب ناگواری برای همه اعراب دارد.

العالم_لبنان

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان در جریان استقبال از مشارکت‌کنندگان در نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب که روز گذشته در بیروت برگزار شد طی سخنانی اعلام کرد: لبنان دیگر توان تحمل بار سنگین آوارگان را ندارد و امیدواریم که کشورهای عربی برای مقابله با این چالش‌ها به لبنان کمک کنند.

وی اظهار داشت، در سایه بحران‌ها و فشارها و تحولات متعدد، همکاری و همبستگی بین کشورهای عربی اهمیت زیادی دارد و مسئله فلسطین و همچنین درد و رنج برخی کشورها و ملت‌های عربی در کانون توجهات و اولویت‌هاست.

میشل عون همچنین تأکید کرد که لبنان به روابط برادرانه خود با کشورهای عربی به‌ویژه کشورهای همسایه پایبند است. دولت لبنان متعهد است که اقدامات لازم را برای تقویت همکاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس انجام دهد.

نبیه بری گفت: لبنان دارای ثروت‌های آبی و نفتی و گازی در دریاست به‌ویژه در مرز با فلسطین اشغالی. در زمان حاضر مذاکرات غیرمستقیم از طریق سازمان ملل و میانجیگری آمریکا در این پرونده شاهد پیشرفت و توسعه است. لبنان کشوری ثروتمند است و می‌تواند پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه برق و ایجاد پالایشگاه‌های نفت را بپذیرد.

رئیس پارلمان لبنان تأکید کرد: امروز که همه شما در لبنان هستید ما نماینده سوریه را کنار خود نداریم و صبح امروز دشمن اسرائیلی تجاوز جدیدی از خلال حریم هوایی لبنان علیه سوریه انجام داد.
همچنین نکته دیگری که همه اعراب باید بدانند این است که بدون فلسطین هیچ هویت عربی وجود ندارد و عربیت با پایان فلسطین نابود می‌شود.

نبیه بری در ادامه سخنان خود گفت: باید از توطئه‌ای که برای قدس و فلسطین برنامه‌ریزی شده است آگاه باشیم و تسلیم فشارها و حوادث نشویم و این اتفاقات موجب نشود که قبله اول مسلمانان را فراموش کنیم. قدس قطعه‌ای از زمین نیست بلکه قطعه‌ای از آسمان است. هرگونه سهل‌انگاری درباره این مکان مقدس مطمئناً عواقب ناگواری برای همه کشورهای عربی خواهد داشت.

دیروز شنبه نشست مشورتی وزرای خارجه اتحادیه عرب در بیروت برای بررسی اقدامات مشترک کشورهای عضو این اتحادیه و چالش‌ها و موانع پایان یافت. اما به‌گفته منابع، در این نشست درباره عضویت سوریه گفتگویی نشد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، ضمن تشکر از لبنان بابت میزبانی از این نشست که پس از دوحه و کویت، سومین نشست کشورهای عربی محسوب می‌شود، ابراز کرد: دیدارهای وزرای خارجه کشورهای عربی برای رایزنی مهم است و اهمیت آن از این جهت است که دستور جلسه و یا طرحی برای بررسی و گفتگو ندارد و تنها نشستی برای تبادل نظرات، موضع‌گیری‌ها و ایده‌ها به‌شکل آزادانه است و این ایده‌ها می‌تواند به‌شکل طرح‌ها و برنامه‌هایی به‌نفع اتحادیه عرب اجرا شود.

ابوالغیط در ادامه گفت: برگزاری چنین دیداری در بیروت و به‌صورت مشخص در این زمان معنای مهمی دارد و پیامش این است که کشورهای عربی کنار لبنان و رهبران سیاسی و ملت آن هستند و امیدوارند این کشور از مشکلات اقتصادی و سیاسی خود عبور کند، بر این اساس نشست ما در بیروت اطمینان به ثبات و آینده لبنان را نشان می‌دهد.

پیشتر ابوالغیط هنگام ورودش به بیروت گفته بود: امیدوارم این دیدار مشورتی وزرای خارجه کشورهای عربی مؤثر باشد و درباره گام‌های آتی توافق حاصل شود، تمامی کشورهای عربی به‌جز سوریه که عضویتش در اتحادیه در حالت تعلیق قرار دارد، در این نشست شرکت می‌کنند.

رئیس جمهور لبنان در ادامه طی دیداری اختصاصی که با «رمطان لعمامره» وزیر خارجه الجزایر داشت تأکید کرد: اجلاس سران کشورهای عربی که الجزایر میزبان آن خواهد بود از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز فوری به اتحاد مجدد اعراب دارد. ما همچنین خواستار توجه جدی به بحث جنگ با تروریسم و مسائل مربوط به آوارگان هستیم. لبنان همواره بهای سنگینی در نتیجه حضور آوارگان فلسطینی و سوری پرداخته است.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز در جمع وزرای خارجه کشورهای عربی به عدم حضور هیچ نماینده‌ای از سوریه در این نشست اشاره کرده گفت، لبنان هرگز برادران خود را فراموش نمی‌کند.

وی در ادامه راجع به پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی تأکید کرد که مذاکرات در این زمینه رو به پیشرفت است و لبنان هرگز کشوری ورشکسته نبوده است و در صورت وجود نیت صادقانه از جانب کشورهای برادر می‌تواند از بحران نجات یابد.

پربیننده ترین خبرها