دبیر ستاد حقوق بشر:

مردم یمن همچنان از دریافت ابتدایی‌ترین کمک‌های بشردوستانه محروم هستند/ متن کیفرخواست پرونده ترور شهید سلیمانی به زودی به دادگستری ارسال می شود

مردم یمن همچنان از دریافت ابتدایی‌ترین کمک‌های بشردوستانه محروم هستند/ متن کیفرخواست پرونده ترور شهید سلیمانی به زودی به دادگستری ارسال می شود
يکشنبه 12 تير 1401 - 18:20

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: مردم مظلوم یمن همچنان از دریافت ابتدایی ترین کمک‌های بشردوستانه آن هم به دلیل خوی استعماری و اقدامات بزرگ ناقض حقوق بشر از سوی عربستان و کشورهایی که از این ائتلاف و تجاوز به ویژه آمریکا حمایت می کنند، محروم هستند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر، در حاشیه چهارمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری در جمع خبرنگاران گفت: وضعیتی که در فلسطین اشغالی برای مردم فلسطین داریم که دهه‌هاست تحت بزرگ ترین تهدیدات از سوی رژیم صهیونیستی هستند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه اضافه کرد: زنان و کودکان جان خودشان را از دست می دهند مردم آواره شده‌اند و دورنمایی برای بازگشت فلسطینیان به وطن خودشان نیست. رژیم صهیونیستی حملات خود را به همسایگان خود هم تسری داده است.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: وضعیت در عراق، افغانستان، یمن و بحرین را ببینید. مردم مظلوم یمن همچنان از دریافت ابتدایی ترین کمک های بشردوستانه آن هم به دلیل خوی استعماری و اقدامات ناقض حقوق بشر، از سوی عربستان سعودی و کشورهایی که از این ائتلاف و تجاوز به ویژه آمریکا حمایت می کنند، محروم هستند.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا به هیچ وجه برای صحبت کردن از حقوق بشر صالح نیست، گفت: این دولت باید در قبال ملت های مظلوم که جان خود را در اثر تروریسم، تحریم‌ها، تجاوز و اشغالگری از دست دادند، پاسخگو باشد.

متن کیفرخواست پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی به زودی به دادگستری ارسال می شود

غریب‌آبادی با بیان اینکه ما در سه سطح پیگیر پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهانشان هستیم، تصریح کرد: تحقیقات ما در جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده و دادسرای امور بین الملل بخش اعظمی از کیفرخواست را نگارش کرده است متن کیفرخواست به زودی به دادگستری تهران برای رسیدگی کیفری ارسال خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه اظهار کرد: همزمان با مقامات قضایی دولت عراق در تماس نزدیک هستیم. کمیته تحقیق مشترک تشکیل شده بود که سه دوره در تهران و بغداد تشکیل جلسه دادند. اسناد زیادی بین دو نظام قضایی تبادل شده و ما از دولت عراق و مقامات قضایی عراق هم درخواست کردیم که به فرآیند رسیدگی و کیفری این پرونده سرعت ببخشند.

وی گفت: عراق محل اصلی ترور است و شهید سلیمانی مهمان کشور عراق بود و انتظار ما این است که این پرونده هرچه سریعتر مورد رسیدگی قرار بگیرد و تمامی عاملان و آمران این جنایت بزرگ تروریستی به پیشگاه عدالت کشیده شود.

ارسال نیابت قضایی به 7 کشور برای تکمیل تحقیقات

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه افزود: در بخش دیگر هم برخی اشخاص حقیقی و حقوقی در کشورهای دیگر در این قضیه دخیل بودند که شناسایی شدند. همکاران قضایی ما به هفت کشور نیابت های قضایی فرستادند و تقاضا کردند که تحقیقات کامل شود؛ طبیعتاً شاید این کشورها همکاری لازم را به عمل نیاورند اما این مانع از تحقیقات ما نخواهد شد. به محض اینکه تحقیقات تمام شود همه عوامل چه آمریکایی، چه عراقی و چه سایر کشورها محاکمه خواهند شد.

غریب‌آبادی با بیان اینکه ما در دوره سوم کمیته تحقیق مشترک داده‌ها و اسناد زیادی از طرف نظام قضایی عراق در مورد عوامل دخیل در این جنایت تحویل گرفتیم، تصریح کرد: طبیعتاً دادستان از نظر حقوقی ملزم و موظف است که اسناد را بررسی کند. این موضوع سبب شد دو یا سه ماه فرآیند تکمیل کیفرخواست به تعویق بیفتد ولی الان این اسناد کاملا بررسی شده و مورد استفاده دادستانی قرار گرفته است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از کیفرخواست نگارش شده و بخش کوچکی از آن باقیمانده که تصور من این است دو تا سه ماه آینده تکمیل خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها