پشت پرده غیبت وزرای خارجه عربستان و امارات در نشست بیروت

پشت پرده غیبت وزرای خارجه عربستان و امارات در نشست بیروت
دوشنبه 13 تير 1401 - 10:54

دیدگاه‌های مختلفی در خصوص دلیل عدم حضور وزرای خارجه عربستان سعودی و امارات در نشست بیروت وجود دارد.

العالم - لبنان

غیبت عربستان سعودی و امارات در نشست وزرای خارجه عرب در بیروت، سوالاتی را در خصوص دلیل عدم حضورشان در این نشست مطرح ساخته است.

به گزارش رای الیوم، دیدگاه‌های مختلفی در خصوص غیبت کشورهای مذکور در نشست وزرای خارجه عرب در بیروت وجود دارد. برخی دلیل آن را حاشیه سازی نشست با هدف جلوگیری از اتخاذ تصمیمات مهم می‌دانند و برخی نیز آن را پیامی به لبنان و دولت این کشور به ویژه با توجه به اتهام‌زنی کشورهای حاشیه خلیج فارس به لبنان مبنی بر اینکه تحت سلطه حزب‌الله قرار گرفته است، عنوان کردند.

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان در خصوص غیبت وزرای خارجه عربستان سعودی و امارات در این نشست گفت: «هیچ کشور عربی رایزنی‌ها در نشست بیروت را طی روزهای اخیر تحریم نکرد و برخی وزرا به دلیل مشغله کاری در این نشست حضور نداشتند؛ اما نمایندگانی از این کشورها در این نشست‌ شرکت کردند».

برخی‌ نیز عدم حضور وزرای دو کشور عربستان و امارات در نشست بیروت را با موضوع اجتناب از بحث در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و مشارکت آن در اجلاس سران عرب در الجزائر مرتبط می‌دانند و گفتند که به نظر می‌رسد این موضوع همچنان محل اختلاف کشورهای عربی است و به گفته وزیر خارجه لبنان نیاز به اجماع دارد.

نشست مشورتی روز شنبه وزرای خارجه کشورهای عربی در بیروت برای بررسی اقدامات مشترک این کشورها و چالش‌ها و موانع پایان یافت. اما به گفته منابع، در این نشست درباره عضویت سوریه گفتگویی نشد.

در آستانه آغاز نشست وزرای خارجه کشورهای عربی در بیروت، نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان بار دیگر بر لزوم پایبندی این کشور به اجرای تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت و مصوبات اتحادیه عرب و تقویت سیاست خویشتن‌داری در برابر اختلافات کشورهای عربی و گسترش حاکمیت این کشور در تمامی خاکش و اجتناب از اهانت به کشورهای عربی و یا به خطر انداختن امنیت آنها تاکید کرد و از کشورهای عربی به ویژه اعضای شورای همکاری خلیج فارس خواست از دولت و ملت لبنان در این مرحله حساس از تاریخش حمایت کنند.

ابوالغیط پس از آن نشست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این سومین نشست مشورتی بود که با توافق تمامی کشورهای عربی برگزار شد و لبنان نقش میزبان را داشت، وزرای خارجه نیز با حضور خود و نیز حمایتشان از مردم، دولت و ریاست جمهوری لبنان، از آن استقبال کردند، ما در اتحادیه عرب از کشور، دولت و ملت لبنان حمایت می‌کنیم.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها