دولت عراق:‌ مذاکرات ایران و عربستان راه را برای گفت‌وگوی سیاسی هموار کرد

دولت عراق:‌ مذاکرات ایران و عربستان راه را برای گفت‌وگوی سیاسی هموار کرد
دوشنبه 13 تير 1401 - 22:27

یک منبع رسمی در عراق با اشاره به سفر اخیر نخست‌وزیر این کشور به ایران و عربستان، اظهار داشت برگزاری چند دوره از گفت‌وگوی ریاض و تهران راه را برای گفت‌وگوهای سیاسی هموار کرد و آنگونه که از اظهارنظرات طرفین و نیز عراقی‌ها بر می‌آید در مجموع موفق ارزیابی می‌شود.

العالم- عراق

به گزارش العالم، "حسین علاوی" مشاور نخست‌وزیر عراق، به روزنامه "الشرق الاوسط" اظهار داشت تلاش عراق و رفت و آمدهای "مصطفی الکاظمی"( نخست‌وزیر) و ابتکار خوب عراق برای آغاز گفت‌وگوی عربستان و ایران با هدف کاهش تنش‌ها و عادی‌سازی روابط بین دو کشور با هدف تحقق یک فضای هماهنگی، ثبات، همکاری و توسعه درمنطقه صورت می‌گیرد.

علاوی افزود اولین گفت‌گوهای پشت‌پرده بین دو طرف در نهم آوریل (آوریل) 2021 به دلیل تنش‌های انباشته‌شده و بحران‌ها و اتهامات رسانه‌ای و سیاسی میان طرفین بسیار دشوار به نظر می‌آمد ولی برگزاری چهار دور دیگر از این گفت‌وگوها بالاخره این روند را در آستانه موفقیت قرار داده و موجب ادامه مذاکرات تا دور پنجم و سپس رسانه‌ای شدن خبرهای مربوط به آن شد.

علاوی تصریح کرد این گفت‌وگوها که عمدتا پیرامون مسائل امنیتی صورت می‌گرفت، راه را برای گفت‌وگوهای سیاسی هموار کرد و آنگونه که از اظهار نظرات طرفین و نیز عراقی‌ها بر می‌آید در مجموع موفق ارزیابی می‌شود. در واقع، عراق موفق شده روابط عربستان و ایران را به مرحله‌ای از تفاهم و تبادل‌نظر ارتقا دهد و در مورد بسیاری از مسائل منطقه‌ای و استراتژیک به نتیجه برساند.

علاوی تاکید کرد عراق به دنبال ایجاد ثبات در منطقه است؛ زیرا انجام پروژه‌های بزرگ در زمینه حمل و نقل، انرژی و برق، تامین امنیت غذایی و مواجهه با کمبود آب و تغییرات اقلیمی فرا روی منطقه، مستلزم همکاری مشترک و مستمر بین کشورهای منطقه است.

وی تصریح کرد در صورت تحقق این همکاری، این فضا بر امنیت ملی عراق و افزایش ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، اشتغال‌زایی و آینده نسل جوان از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در اقتصاد عراق و ایجاد فرصت‌های شغلی و نوسازی زیرساخت‌ها تاثیر شگرفی خواهد گذاشت.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که "حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه از ازسرگیری روابط ریاض و تهران در آینده نزدیک خبر داد.

پربیننده ترین خبرها