ایتالیا به‌دلیل خشکسالی، وضعیت اضطراری اعلام کرد

ایتالیا به‌دلیل خشکسالی، وضعیت اضطراری اعلام کرد
سه شنبه 14 تير 1401 - 05:17

خشک‌شدن بخش اعظم بلندترین رودخانه ایتالیا که بدترین خشکسالی در هفت دهه اخیر را تجربه می‌کند، باعث شد دولت رُم در شمال این کشور وضعیت اضطراری اعلام کند.

العالم-لبنان

ایتالیا شامگاه دوشنبه برای مناطق اطراف رودخانه «پو» که تقریباً یک سوم تولید کشاورزی این کشور را تشکیل می‌دهد و بدترین خشکسالی خود را در ۷۰ سال اخیر متحمل شده، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

فرمان دولت ایتالیا به مقامات این امکان را می‌دهد که از تشریفات اداری صرف نظر کرده و در صورت لزوم اقداماتی فوری مانند جیره‌بندی آب برای خانه‌ها و مشاغل را انجام دهند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، رودخانه پو طولانی‌ترین رود ایتالیا است که بیش از ۶۵۰ کیلومتر از شمال ایتالیا می‌گذرد. با این حال، بسیاری از بخش‌های این آبراه خشک شده و کشاورزان می‌گویند که جریان آنقدر ضعیف است که آب دریا به داخل خشکی نفوذ می‌کند و محصولات را از بین می‌برد.

ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدامات اضطراری شامل سرزمین‌هایی می‌شود که مجاور رودخانه پو و حوضه‌های آبی شرق رشته‌کوه آلپ هستند.

وضعیت اضطراری همچنین در پنج منطقه شمالی - امیلیا رومانیا، فریولی ونزیا جولیا، لومباردی، پیمونت و ونتو - با اختصاص ۳۶.۵ میلیون یورو بودجه برای کمک به آنها برای مقابله با کمبود آب، اعمال شده است.

دولت ایتالیا در این‌باره گفت: «وضعیت اضطراری با هدف مدیریت وضعیت فعلی با ابزارها و اختیارات مضاعف، با امداد و کمک به مردم آسیب‌دیده است».

به نوشته رویترز، در این بیانیه آمده است که می‌توان اقدامات بیشتری را در آینده برای مقابله با خشکسالی انجام داد، خشکسالی که مقامات آب می‌گویند پس از زمستان و بهار بسیار خشک و پس از اوایل تابستان فوق‌العاده گرم، به طور فزاینده‌ای بر مرکز ایتالیا تأثیر می‌گذارد.

رسانه‌های ایتالیایی گزارش داده‌اند که «ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا نیز در حال بررسی انتصاب کمیسر برای هماهنگی مقابله با خشکسالی است، به روشی مشابه که دولت کمیسیونی را برای نظارت بر بحران کرونا ایجاد کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها