آمریکا به دنبال حذف روسیه و بلاروس از کنفدراسیون‌های ورزشی است

آمریکا به دنبال حذف روسیه و بلاروس از کنفدراسیون‌های ورزشی است
چهارشنبه 15 تير 1401 - 13:16

وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن و شرکای آن خواستار تعلیق عضویت فدراسیون‌های ملی ورزش روسیه و بلاروس در تمامی فدراسیون‌های بین‌المللی شده‌اند.

العالم - اروپا

در این بیانیه که سه‌شنبه شب منتشر شد آمده است، حضور نهادهای ملی ورزشی روسیه و بلاروس باید از فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی تعلیق شوند.

این بیانیه اضافه کرد، این خواسته به دلیل حمله روسیه به اوکراین مطرح شده است.

وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: افرادی که نزدیک به کشورهای روسیه و بلاروس هستند، از جمله مقامات دولتی آن‌ها، باید از موقعیت‌های بانفوذ در فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی، مانند هیئت‌ها و کمیته‌ها حذف شوند. سازمان‌های ورزشی ملی و بین‌المللی باید تعلیق پخش مسابقات ورزشی در روسیه و بلاروس را در نظر بگیرند.

کمیته بین‌المللی المپیک در ۲۸ فوریه سال جاری با اشاره به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، به فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی توصیه کرد تا ورزشکاران روسیه و بلاروس را از شرکت در مسابقات بین‌المللی محروم کنند.

به دنبال توصیه‌های کمیته بین‌المللی المپیک در اواخر فوریه، اکثر فدراسیون‌های ورزشی جهانی با مشارکت ورزشکاران روسیه و بلاروس در مسابقات بین‌المللی ورزشی مخالفت کردند.

در اواخر ماه مه، توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اظهار داشت که وضعیت فعلی جهان مخالف بازگشت ورزشکاران روس به مسابقات ورزشی بین‌المللی است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین به پنجمین ماه خود نزدیک می‌شود و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

پربیننده ترین خبرها