زلال قرآن (1028)؛

دلبستگی مفرط به مواهب دنیا چه زیان هائی را متوجه آدمی می کند؟

دلبستگی مفرط به مواهب دنیا چه زیان هائی را متوجه آدمی می کند؟
چهارشنبه 15 تير 1401 - 14:56

با تامل در قرآن کریم، در این مطلب پاسخ این سوال را جستجو خواهیم کرد که دلبستگی مفرط به مواهب دنیا چه زیان هائی را متوجه آدمی می کند؟

العالم ـ زلال قرآن

1– مواهب مادی ناپایدار و فانی دنیائی ولذت های زود گذر حاصل از آنها، ارزش دلبستگی و وابستگی را ندارند و کسی که حیات جاودان و نعمت های بیکران آخرتی را به بهای اندک دنیا بفروشد به مصداق آیه 86 سوره مبارکه بقره:
« أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُاالْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْصَرُونَ»
ترجمه: (اینان همان کسانند که (متاع دو روزه) دنیا را خریده و ملک ابدی آخرت را فروختند، پس (درآخرت) عذاب آنها تخفیف نیابد و هیچ یاوری نخواهند داشت).
به عذاب بی پایان الهی گرفتارخواهد شد.
2– خداوند رحمان عوامل و مواهب مادی را برای بقا و استمرارحیات دنیائی آدمی آفریده و نقش آنها فقط درحد فراهم کردن فرصت کمال برای روح است، در صورتی که امور معنوی عوامل اصلی کمال روح انسان هستند و این ظرفیت و توانائی را دارند که او را تا مقام اعلی قرب الهی ارتقا دهند.
3– محدودیت های همه جانبه عوامل مادی دنیائی ازموانع دست و پا گیر در راه پرواز و عروج روح انسان به ملکوت اعلی بوده و برای آن حکم وِزر و وبال و شرّ و ابتلا و فتنه را داشته و موجبات تَاءثُر و تَحسُّر و رنج و عذاب و گرفتاری آن را فراهم خواهند نمود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها