در نشست ویژه یمن در اردن چه گذشت؟

در نشست ویژه یمن در اردن چه گذشت؟
جمعه 17 تير 1401 - 12:22

رئیس کمیته نظامی دولت نجات ملی یمن پس از بازگشت به صنعاء، درباره تحولات بحث شده در نشست اردن توضیحاتی ارائه کرد.

العالم - اردن

«یحیی الرزامی» رئیس کمیته نظامی دولت نجات ملی یمن ویژه رایزنی درباره موارد نقض آتش‌بس و بازگشایی مسیرها پس از دیدار با فرستاده سازمان ملل در اردن، به صنعاء بازگشت.

بر اساس گزارش «وکاله الصحافه الیمنیه»، الرزامی گفت، این هیأت پیشنهاداتی زیادی در دیدار با نمایندگان سازمان ملل در اردن ارائه کرد.

وی افزود: از عدم حضور طرف مقابل در رایزنی‌هایی که تحت نظارت سازمان ملل است، شوکه شدیم. طرف مقابل همچنان از هر تفاهمی شانه‌خالی می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان ملل تمایلی به طرحی که بازگشایی سه مسیر در مرحله اول را مطرح می‌کند، ندارد. تصمیم گرفتیم بدون منتظر شدن برای کسب موافقت طرف مقابل، مسیرهای مناسب را طی مراحلی بازکنیم. از عدم حصول توافق در نتیجه کارشنکنی طرف مقابل متاسفیم.

الرزامی مسؤولیت هرگونه اقدام توهین‌آمیز یا نظامی در قبال شهروندان یمنی در مسیرهایی که دولت نجات ملی باز کرده را بر عهده طرف مقابل دانست و گفت، در مذاکرات امان برای همه آشکار شد که طرف مقابل در پرونده مسیرها، دنبال باجخواهی سیاسی است.

وی افزود، با نمایندگان سازمان ملل درباره نقض آتش‌بس بحث و به اطلاع آنها رسانده شد که ائتلاف متجاوز با اقدامات مختلفی از جمله پروازهای شناسایی، جنگی، اقدامات نظامی در ساحل غربی، تعز، مأرب و غیره، آتش‌بس را نقض می‌کند.

الرزامی تصریح کرد، در این مذکرات دیدگاه صنعاء برای تقویت آتش‌بس ارائه شد و طرف مقابل مسؤول پیامدهای ناشی از نقض آتش‌بس است.

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصار الله و رئیس هیأت مذاکره‌کننده یمن شامگاه دیروز پنجشنبه از کارشکنی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی خبر داد.

شبکه خبری المسیره به نقل از عبدالسلام گزارش داد، دولت نجات ملی، سه پیشنهاد برای بازگشایی مسیرهای استان تعز و سایر استانهای یمن مطرح کرد، ولی ائتلاف متجاور، این پیشنهادها را رد کرد.

وی با بیان اینکه طرف مقابل، در واقع، از چندین طرف مختلف تشکیل شده است، تصریح کرد، ائتلاف متجاوز از پرونده راهها در حال سوء استفاده و باجخواهی است.

این مقام یمنی خاطر نشان کرد، نوع برخورد طرف مقابل باعث شد که دولت نجات ملی، طرحهای انسان‌دوستانه ارائه دهد و منفعت شهروندان را بر هر چیز دیگری، مقدم بداند.

شورای عالی سیاسی یمن همزمان با فرا رسیدن عید سعید قربان، در اقدامی یکجانبه بازگشایی جاده «الخمسین-الستین» در تعز را اعلام کرد. بازگشایی این جاده، پس از مشورت با کمیته نظامی ملی که تلاش‌های زیادی برای بازگشایی جاده‌ها در تعز و تعدادی از استان‌ها انجام می‌دهد، صورت گرفت.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها