عقب نشینی رییس جمهوری تونس در برابر مخالفان برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید

عقب نشینی رییس جمهوری تونس در برابر مخالفان برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی جدید
شنبه 18 تير 1401 - 07:39

رییس جمهوری تونس با اعلام انتشار نسخه اصلاح شده پیش نویس قانون اساسی جدید، در برابر خواسته مخالفان برگزاری همه پرسی این قانون عقب نشینی کرد.

العالم ـ تونس

بنابر گزارش رسانه‌های تونسی، قیس سعید رییس جمهوری تونس روز جمعه طی سخنانی که در یک فیلم ویدویی منتشر شد و نهاد ریاست جمهوری تونس در صفحه رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک و توئیتر آن را قرار داد، از صلاح پیش نویس قانون اساسی جدید خبر داد.

سعید گفت: "اصلاحات پیش نویس قانون اساسی جدید تونس جمعه شب در روزنامه رسمی "الرائد" منتشر می‌شود."

وی افزود: برخی اشتباهات به پیش‌نویس قانون اساسی راه یافت و باید اصلاح می شد که البته در انتشار دیگر متون حقوقی و تصمیمات قضایی این یک رویه عادی است.

سعید خاطرنشان کرد: خوشبختانه این اشتباهات را می شود درست کرد و این کاری است که امروز (جمعه) صورت می‌گیرد.

سخنان رییس جمهوری تونس یک روز پس از آن منتشر می شود که صدها تونسی، عصر پنجشنبه با تجمع در برابر دفاتر هیأت انتخابات این کشور علیه برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید شعار سر دادند.

مخالفان قیس سعید می گویند، پیش نویس مذکور اختیارات گسترده ای را بدون نظارت به رئیس جمهور واگذار می کند.

پیش‌تر جنبش النهضه تونس در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: ما همه پرسی (درباره قانون اساسی جدید) در تونس را نامشروع و غیرقانونی می‌دانیم و خواهان تحریم آن هستیم.

رئیس جمهوری تونس از ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعه‌ای از اقدامات فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و برکناری دولت این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد.

رئیس جمهوری تونس به تازگی نیز با اتهام به برخی قضات به برکناری ۵۷ قاضی به اتهام فساد مبادرت کرد که این اقدام با انتقاد شدید اتحادیه‌ها و احزاب تونس و انتقادهای تند بین المللی روبرو شد.

پربیننده ترین خبرها