جنگل‌زدایی در آمازون در نیمه نخست سال جاری میلادی رکورد جدید برجا گذاشت

جنگل‌زدایی در آمازون در نیمه نخست سال جاری میلادی رکورد جدید برجا گذاشت
شنبه 18 تير 1401 - 08:19

آمازون بزرگترین پوشش گیاهی مناطق حاره‌ای کره زمین به شمار می‌رود و در جذب دی اکسید کربن نقش مهمی ایفا می‌کند.

العالم - امریکا
بنا بر گزارش رویترز، آمارهای دولتی در برزیل حکایت از آن دارد که در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ جنگل زدایی در آمازون رکورد جدیدی به جا گذاشته و جنگل‌های منطقه‌ای پنج برابر وسعت کلان شهر نیویورک نابود شده است.
اداره پژوهش‌های فضایی برزیل که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای روند جنگل‌زدایی در ناحیه آمازون را ثبت می‌کند اعلام کرد طی شش ماه گذشته درختان و پوشش جنگلی منطقه‌ای به وسعت تقریبا چهار هزار کیلومتر مربع نابود شده است.
این آمار نشان می‌دهد که جنگل‌زدایی در نیمه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته و از سال ۲۰۱۵ که این آمارها منتشر می‌شوند رکورد جدیدی برجا گذاشته است.
به عنوان نمونه، تخریب جنگل‌ها در ماه ژوئن امسال در مقایسه با همین ماه در سال گذشته ۵.۵ درصد بیشتر بوده است.
آمازون بزرگترین پوشش گیاهی مناطق حاره‌ای کره زمین است و در جذب دی اکسید کربن نقش مهمی ایفا می‌کند. جنگل‌زدایی از یک سو ظرفیت طبیعی جذب دی اکسید کربن موجود در هوا را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر با قطع درختان، حجم قابل توجهی از این گاز را در جو زمین متصاعد می‌کند.
پژوهش‌های چند سال اخیر نشان می‌دهد که جنگل‌زدایی به اعماق آمازون گسترش یافته است و آمارهای اخیر حاکی است که قطع درختان در ایالت آمازوناس که در قلب مناطق جنگلی برزیل قرار دارد برای اولین بار از سایر ایالت‌ها بیشتر بوده است.
کارشناسان هشدار می‌دهند که یکی از روش‌های مرسوم برای جنگل‌زدایی آتش زدن پوشش گیاهی است و این کار در ماه‌های آینده که هوای منطقه خشک‌تر است گسترش خواهد یافت.
براساس آمارهای سازمان پژوهش‌های فضایی برزیل، تعداد آتش‌سوزی جنگل‌ها در ماه ژوئن امسال در پانزده سال گذشته بی‌سابقه بوده است. تجارب سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تعداد آتش‌سوزی‌ها در ماه‌های اوت و سپتامبر چندین برابر خواهد شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها