زلال قرآن (1036)؛

 شیاطین جنی چگونه برای اغوای آدمیان عمل می کنند؟

 شیاطین جنی چگونه برای اغوای آدمیان عمل می کنند؟
جمعه 17 تير 1401 - 10:29

با تامل در قرآن کریم، در این مطلب پاسخ این سوال را جستجو خواهیم کرد که شیاطین جنی چگونه برای اغوای آدمیان عمل می کنند؟

العالم ـ زلال قرآن

از آیه 95 سوره مبارکه شعرا:
« وَجُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ»
ترجمه: (و نیزتمام سپاه شیطان (به جهنم درآیند).
مشخص می شود که شیطان دارای لشگریان و اعوان و انصاری از جنس خودش است و به واسطه آنهاست که به عنوان دشمن قسم خورده نوع بشر کمر به گمراهی و ضلالت همه بنی آدم بسته و به شهادت آیات 82 و 83 سوره مبارکه ص:
« قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ . إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ»
ترجمه: (شیطان گفت: به عزّت و جلال تو قسم که خلق را تمام گمراه خواهم کرد. مگر خاصان از بندگانت را که دل ازغیر بریدند و برای تو خالص شدند).
به عزّت و جلال خداوند علّی عظیم قسم یاد کرده که جز مخلَصین و کسانی که از ماسوی الله دل بریده و فقط به خداوند سبحان توجه دارند و تنها به او دل بسته اند، تمام آدمیان را گمراه کرده و از صراط مستقیم الهی منحرف می کند، و به صراحت آیات 16 و17 سوره مبارکه اعراف:
« قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ . ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ»
ترجمه: (شیطان گفت که چون تو مرا گمراه کردی من نیز البته در کمین بندگانت در سر راه راست تو می‌نشینم. آن گاه از پیش روی و از پشت سر و طرف راست و چپ آنان در می ‌آیم (و هر یک از قوای عامله و ادراکی آنها را به میل باطل می‌ کشم)، و بیشتر آنان را شکرگزار نعمتت نخواهی یافت).
شیاطین جنی با استفاده از مکر و حیله و از هر راهی (از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و چپ و...) در وجود آدمی نفوذ می کنند، و به گواه بخش دوم آیه 38 سوره مبارکه عنکبوت:
«...وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَكَانُوا مُسْتَبْصِرِينَ»
ترجمه: (چون شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان نیکو جلوه داد و از راه (حق) آنها را بازداشت همه را هلاک و نابود گردانیدیم).
با زیبا جلوه دادن زشتی ها و پلیدی های اعمال انسان ها آنها را ازصراط مستقیم الهی منحرف و گمراه کرده و به نابودی و هلاکت می کشاند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها