سرمایه‌گذاری ضدروسی اتحادیه اروپا در نیروگاه راغون تاجیکستان

سرمایه‌گذاری ضدروسی اتحادیه اروپا در نیروگاه راغون تاجیکستان
شنبه 18 تير 1401 - 13:14

نمایندگان رسمی اتحادیه اروپا اعلام کردند که بانک سرمایه گذاری اروپا(EIB) قصد دارد با هدف کاهش وابستگی آسیای مرکزی به روسیه به بزرگترین سرمایه گذار نیروگاه برق آبی راغون تاجیکستان تبدیل شود.

العالم ـ اروپا

بنا به گزارش آسیاپلاس، اتحادیه اروپا با سرمایه میلیاردی دستور سرمایه گذاری در نیروگاه «راغون» را صادر کرد تا «تاجیکستان و همسایگانش از وابستگی به انرژی روسیه خلاص شوند».

در این گزارش آمده است: «این اقدام با هدف کاهش وابستگی کشورهای آسیای مرکزی به انرژی روسیه و پاسخ اتحادیه اروپا به طرح «یک کمربند، یک جاده» چین است. نماینده رسمی اتحادیه اروپا گفت: دلیل اصلی قصد اتحادیه اروپا برای تبدیل شدن به سرمایه گذار اصلی این است که "تاجیکستان و همسایگانش از وابستگی به انرژی روسیه رها شوند".وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا علاقمند به استقلال انرژی آسیای مرکزی از روسیه است.

در این گزارش آمده است: «بروکسل و متحدان غربی آن تلاش کردند روسیه را در واکنش به حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه منزوی کنند».

نماینده بانک سرمایه گذاری اروپا در مصاحبه ای به رویترز گفت که کمیسیون اروپا با هدف تبدیل شدن به "بزرگترین سرمایه گذار" پروژه راغون از این بانک درخواست کرده است. وی از ارائه اطلاعات درباره میزان سرمایه گذاری برای ادامه ساخت نیروگاه «راغون» خودداری کرد.

در اوایل سال جاری، شانی کمبل، نماینده دائم بانک توسعه آسیایی در تاجیکستان به «آسیا پلاس» گفت که دولت تاجیکستان در پایان سال گذشته نشستی را با کمک کنندگان بین المللی ترتیب داد که در آن موضوع تامین مالی پروژه ساخت نیروگاه "راغون" مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سال ۲۰۱۴ اعلام شد که برای احداث کامل این نیروگاه افزون بر ۵/۲ میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

در سال ۲۰۲۲ برای ساخت این نیروگاه تقریبا ۲.۵ میلیارد سامانی (حدود ۲۲۰ میلیون دلار) از سوی دولت تاجیکستان تخصیص شده است. از ابتدای ساخت و ساز این نیروگاه (از سال ۲۰۰۸) تا سال جاری برای تکمیل ساخت این نیروگاه ۳۷.۷ میلیارد سامانی هزینه شده است.

در حال حاضر دو توربین نیروگاه برق آبی راغون مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند. به طور کلی قرار است در این نیروگاه شش توربین نصب شوند که ظرفیت طراحی هر یک از آنها ۶۰۰ مگاوات خواهد بود.

انتظار می‌رود ساخت و ساز نیروگاه برق آبی راغون تا سال ۲۰۳۳ میلادی به طور کامل تکمیل شود.

بر اساس اطلاعات طرح اولیه، بلندی تاج این سد ۳۳۵ متر است که مرتفعترین نیروگاه جهان خواهد بود.

امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان سال های پیش با بیان اینکه این کشور برای اجرا و تکمیل سد مهم راغون در کمترین زمان مصمم است، افزود: با توجه به اهمیت منطقه ای این طرح و بار مالی زیاد آن به کمک های بین المللی نیاز داریم.

رحمان اظهار داشت :اهمیت طرح نیروگاه راغون به اندازه ای است که نه تنها دولت های تاجیکستان و افغانستان بلکه سازمانهای بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و کشورهای بزرگ نیز باید اجرای این طرح را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

نیروگاه راغون تاجیکستان، یکی از بزرگترین نیروگاهها در آسیای میانه است. این نیروگاه قدرت تامین نیروی برق تمام آسیای میانه را دارا است.

نیروگاه آبی راغون در صورت راه اندازی کامل، نیازهای نه تنها تاجیکستان، بلکه مناطق شمال افغانستان و پاکستان و مناطقی در قرقیزستان، ازبکستان و دیگر کشورهای همسایه به برق را تامین خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران اقتصادی، انرژی تولید شده در راغون قادر خواهد بود برای میلیون ها خانواده در کل منطقه امکانات اقتصادی فراهم کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها