درخواست اردوغان از پوتین درباره غلات اوکراین

درخواست اردوغان از پوتین درباره غلات اوکراین
دوشنبه 20 تير 1401 - 21:38

رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با پوتین خواستار بازگشایی مسیری امن در دریای سیاه برای خارج کردن غلات اوکراین شد.

العالم - اروپا

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

اردوغان در این گفت‌وگوی تلفنی بر ضرورت تحرک برای بازگشایی مسیری امن در دریای سیاه برای خارج کردن غلات اوکراین تاکید کرد.

کاخ کرملین روسیه نیز اعلام کرد که پوتین و اردوغان درباره موضوع هماهنگی برای صادرات غلات به بازارهای جهانی و تامین امنیت حمل و نقل در دریای سیاه صحبت کردند.

رسانه‌ها همچنین خبر دادند که اردوغان از پوتین درخواست کرده که گذرگاه‌های مرزی ترکیه با سوریه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه باز باقی بمانند.

روز جمعه بود که روسیه قطعنامه کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل برای ارسال کمک به سوریه از طریق مرزهای ترکیه را وتو کرد.

روسیه معتقد است که ارسال کمک‌ از طریق مرزهای ترکیه حق حاکمیت دمشق را نقض می‌کند و هرگونه ارسال و توزیع کمک باید از طریق دولت مرکزی سوریه انجام پذیرد.

قطعنامه شورای امنیت موسوم به ارسال کمک از طریق گذرگاه مرزی ترکیه به مناطق تحت کنترل معارضان و تروریست‌ها در شمال سوریه، در تاریخ ۱۹ تیر (دهم جولای) منقضی می‌شود و برای تمدید آن به ۹ رأی موافق بدون وتو نیاز است.

روسیه معتقد است که این عملیات طولانی مدت، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را نقض می‌کند. مسکو تاکید دارد که کمک‌های بیشتری باید از داخل سوریه و تحت نظر دولت مرکزی این کشور ارسال شود.

با توجه به آنکه کمک‌رسانی به بسیاری از مناطق نیازمند کمک‌های انسانی از داخل سوریه امکان‌پذیر است پیشنهاد مسکو این است که باز بودن تنها یکی از گذرگاه‌های مرزی در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان طی ۱۲ ماه آینده کافی است.

شورای امنیت سال ۲۰۱۴، زمانی که جنگ سوریه در اوج قرار داشت، با تصویب قطعنامه‌ای کمک‌رسانی‌های انسانی به مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح مختلف را مجاز کرده بود. علاوه بر گذرگاه‌های ترکیه، گذرگاه‌های اردن و عراق هم جزو این مکانیسم کمک‌رسانی بودند، اما ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی بسته شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها