حزب محافظه کار انگلیس: ۱۴ شهریور جایگزین جانسون معرفی خواهد شد

حزب محافظه کار انگلیس: ۱۴ شهریور جایگزین جانسون معرفی خواهد شد
سه شنبه 21 تير 1401 - 03:39

حزب محافظه کار انگلیس فاش کرد که معرفی نخست‌وزیر جدید این کشور به جای بوریس جانسون، پنجم سپتامبر(۱۴ شهریور) انجام خواهد شد.

العالم-اروپا

گراهام بردی نماینده حزب محافظه‌کار انگلیس گفت: «ثبت نام نامزدها برای جایگزینی جانسون روز سه‌شنبه آغاز و عصر همان روز به پایان می‌رسد و دور اول رای‌گیری روز چهارشنبه و دور دوم رای‌گیری ممکن است پنجشنبه صورت بگیرد».

به گزارش اسکای نیوز، نماینده حزب محافظه‌کار تأکید کرد که نخست‌وزیر جدید روز دوشنبه 5 سپتامبر (14 شهریور) همزمان با اتمام تعطیلات تابستانی مجلس عوام، معرفی می‌شود.

روز پنجشنبه بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا پس از چند هفته جنجالی، چندین رسوایی اخلاقی و بالاخره کناره‌‌گیری بیش از 50 تن از مقام‌های دولتی از مقام خود استعفا داد. او هنگام اعلام این خبر در برابر دفتر نخست‌وزیری در ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ در لندن گفت: اکنون اراده حزب او به‌وضوح بر این است که رهبر و در نتیجه نخست‌وزیری جدید داشته باشد.

جانسون از رهبری حزب کناره‌گیری کرد، اما گفت قصد دارد تا پاییز امسال به‌عنوان نخست وزیر در سمت خود باقی بماند.

به‌باور برخی تحلیلگران این یک شکست تحقیرآمیز برای جانسون است، کسی که هدایت بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا را در کارنامه خود دارد و در عین حال یکی از موفق‌ترین کمپین‌های واکسیناسیون در جهان را به نام خود ثبت کرده است.

جانسون در چند روز اخیر با سرسختی هرچه تمام‌تر از ماندنش در مقام نخست‌وزیری دفاع می‌کرد و با وجود استعفاهای پشت‌سرهم وزیران و معاونان و مشاوران رده‌پایین‌تر و درخواست‌های کناره‌گیری از سوی هم‌حزبی‌های خود حاضر نبود از سمت خود نه در رهبری حزب محافظه‌کار و نه به‌عنوان نخست‌وزیر استعفا دهد.

بعد از استعفای "بوریس جانسون" از ریاست حزب محافظه کار و نخست وزیری انگلیس مرتبا عرصه رقابت برای عهده داری این سمت تنگ‌تر شده و تا به حال 11نفر از اعضای حزب محافظه کار برای این منظور اعلام آمادگی کرده‌اند.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت سابق، ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق، دومنیک راپ و جرمی هانت وزرای خارجه سابق، گرانت شاپس، وزیر راه و ترابری و ناظم زهاوی، وزیر دارایی کنونی هم از جمله کسانی هستند که برای جانشینی جانسون ابراز علاقه کرده‌اند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها