روسیه در منازعه برای محدود کردن ارسال کمک به مناطق تحت کنترل شورشیان سوری پیروز شد

روسیه در منازعه برای محدود کردن ارسال کمک به مناطق تحت کنترل شورشیان سوری پیروز شد
سه شنبه 21 تير 1401 - 10:24

انتظار می‌رود شورای امنیت امروز بار دیگر برای تصویب قطعنامه تمدید ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت کنترل شورشیان سوریه رای‌گیری کند.

العالم - سوریه

العالم به نقل از آسوشیتدپرس، شورای امنیت روز سه شنبه به تصویب قطعنامه سازمان ملل مبنی بر تمدید ارسال کمک های بشردوستانه به 4.1 میلیون نفر در شمال غرب سوریه که تحت کنترل شورشیان است، پس از آن که روسیه درخواست خود را برای یک ماموریت شش ماهه به کرسی نشاند، نزدیک شد.

ایرلند و نروژ از قطعنامه ای حمایت کرده بودند که خواستار تمدید یکساله کمک ها شده بود.

این پیشنهاد روز جمعه توسط روسیه وتو شد. آنها پیش نویس جدیدی را روز دوشنبه منتشر کردند که تمدید شش ماهه تحویل از طریق گذرگاه باب الحوا را تا 10 ژانویه 2023 فراهم می کند.

همانطور که روسیه خواسته است، تمدید ارسال کمک‌ها برای یک دوره 6 ماهه جدید مستلزم تصویب قطعنامه شورای امنیت است.

هیئت سازمان ملل متحد برزیل که ریاست شورا را در این ماه بر عهده دارد، رای گیری را برای صبح روز سه شنبه به وقت محلی برنامه ریزی کرده است.

پیش نویس این قطعنامه تقریباً مشابه پیش نویس قطعنامه روسیه است که جمعه گذشته مورد حمایت شورا قرار نگرفت.

در رای گیری روز جمعه، پیش نویس قطعنامه ایرلند-نروژ برای تمدید یک ساله مورد حمایت 13 کشور قرار گرفت. چین به آن رای ممتنع داد و روسیه از وتوی خود برای شکست این اقدام استفاده کرد.

اعضای شورا سپس به قطعنامه رقیب روسیه برای تمدید شش ماهه رای دادند که تنها 2 رای "آری" به دست آورد و چین تنها کشوری بود که به متحد خود روسیه در حمایت از این قطعنامه پیوست. سه عضو دائمی دیگر شورا که دارای حق وتو هستند - ایالات متحده، انگلستان و فرانسه - به آن رای منفی دادند و 10 کشور رای ممتنع دادند. اما به وتوها نیازی نبود زیرا قطعنامه نتوانست دست‌کم 9 رأی «آری» مورد نیاز برای تصویب را به دست آورد.

یکی از موارد اضافه شده به پیش نویس جدید از آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل می خواهد تا گزارشی درباره نیازهای بشردوستانه در سوریه تا 10 دسامبر ارائه کند تا تأثیر بسته شدن احتمالی مرز در ژانویه در صورت عدم تمدید قطعنامه را ارزیابی کند.

این پیش‌نویس همچنین از گوترش می‌خواهد که به صورت ماهانه به شورا گزارش دهد و دست‌کم هر 60 روز یک‌بار گزارش‌هایی را در مورد پیشرفت ارسال‌های بین خطوط، کمک‌های بشردوستانه ارسال شده از ترکیه و «پروژه‌های بازیابی اولیه» در سوریه که روسیه برای آن تلاش کرده است، منتشر کند.

استان ادلب در شمال غربی سوریه آخرین سنگر تحت کنترل شورشیان و منطقه ای است که گروه شبه نظامی وابسته به القاعده، حیات تحریر الشام، در آن حاکمیت دارد. سازمان ملل اخیرا اعلام کرد که در 10 سال اول درگیری سوریه که در سال 2011 آغاز شد، بیش از 300 هزار غیرنظامی کشته شدند که بالاترین برآورد رسمی از تلفات غیرنظامیان است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها