ماموریت داعش با سرکرده جدیدش چیست؟

ماموریت داعش با سرکرده جدیدش چیست؟
سه شنبه 21 تير 1401 - 12:24

داعش، برادر ابوبکر البغدادی را به عنوان سرکرده جدید این گروه تروریستی معرفی کرد؛ این انتصاب ۵ ماه پس از کشته شدن «ابوابراهیم القریشی» رهبر پیشین داعش صورت می‌گیرد.

العالم_عراق

سومریه نیوز روز دوشنبه به نقل از یک منبع امنیتی از انتخاب «جمعه عواد ابراهیم البدری» معروف به ابومحمد الجولانی که نام مستعار فعلی او «ابو الحسن الهاشمی القریشی» و برادر ابوبکر البغدادی است به عنوان سرکرده داعش خبر داد که پیشتر ریاست شورای موسوم به «شورای مشورتی داعش» را نیز عهده دار بود.

پس از کشته شدن ابوبکر البغدادی در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹ که از سال ۲۰۱۰ تا آن زمان رهبری داعش را بر عهده داشت، ابوابراهیم القریشی برادر ابوبکر به عنوان رهبر جدید این گروه تروریستی معرفی شد. او تا اواسط بهمن ۱۴۰۰ عهده دار این مسوولیت بود.

۱۴ بهمن سال ۱۴۰۰ بود که رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد در حمله نیمه شب گذشته آمریکا در شمال غرب سوریه، ابوابراهیم کشته شد.

از سال ۲۰۱۹ و به دنبال کشته شدن ابوبکر البغدادی، داعش سومین رهبری خود را تجربه می‌کند و باید دید این گروه تروریستی بعد از یک خلاء حدودا ۵ ماهه رهبری، با انتخاب ابوالحسن الهاشمی القریشی چه ماموریتی را در منطقه و جهان برای خود تعریف کرده است؟

چند روز پیشتر، «ریاض حداد»، سفیر سوریه در مسکو اعلام کرد که «غربی‌ها و رژیم ترکیه تروریست‌های داعش و جبهه النصره را برای نبرد علیه روسیه از سوریه به اوکراین منتقل کرده اند.»

بقایای عناصر داعش با وجود شکست سال ۲۰۱۷ این گروه، همچنان در برخی مناطق دوردست استان‌های شمالی، غربی و شرقی عراق و نیز بخش هایی از سوریه همچنان فعال هستند و هر از چندی در این مناطق دست به اقدام‌های تروریستی و ناامنی می‌زنند. حضور داعش در سوریه، عمدتا در مناطقی است که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند.

ارتش ، پلیس فدرال و نیروهای الحشدالشعبی عراق طی ماه های اخیر بارها با هسته های مخفی داعش درگیر شده اند و برخی اوقات نیز در کمین این گروه تروریستی قرار گرفته اند.

تحلیلگران و برخی منابع امنیتی درعراق اعتقاد دارند که آمریکا و اسرائیل در حال حاضر بیشترین تلاش را برای حفظ ساختار و بدنه گروه تروریستی داعش دارند.

انتخاب سرکرده جدید داعش در حالی صورت می گیرد که هفته گذشته، سرلشکر «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده نیروهای مسلح عراق از دستگیری ۵ تروریست خطرناک از جمله «ابوعلی بغداد» یکی از سرکرده‌های معروف داعش در چند استان این کشور خبر داده بود.

سه هفته قبل‌تر هم، نیروهای امنیتی و نظامی عراق در ادامه عملیات شکار و نابودی تروریست‌ها در استان هان شمالی، شرقی و غربی این کشور، دو تن از سرکرده‌های معروف داعش را دستگیر کرده بودند.

پربیننده ترین خبرها