امیرعبداللهیان: ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره مند شود

امیرعبداللهیان: ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره مند شود
سه شنبه 21 تير 1401 - 22:25

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در اندیشکده یای ایتالیا تاکید کرد آنچه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد این است که باید از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود.

العالم - ایران

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد آنچه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد این است که باید از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود.

حسین امیرعبداللهیان در اندیشکده یای ایتالیا گفت: هیچ موضوع قابل تفسیری در متن برجام وجود ندارد.

وی با اشاره به خروج غیرقانونی دولت پیشین آمریکا از برجام تصریح کرد: چه کسی ترامپ را بابت خروج از برجام مجازات کرد؟ آیا در داخل آمریکا یا سه کشور اروپایی مرتبط با برجام؟ هیچکس.

امیرعبداللهیان افزود: سه کشور اروپایی حداکثر گفتند ترامپ آدم بدی است در حالی که برای ما مهم نبود که ترامپ آدم خوبی است یا بد بلکه آن چه برای ما اهمیت داشت و دارد این است که از منافع اقتصادی برجام بهرمند شویم.

وی گفت: گاهی اروپایی به ما گفتند شما چه کار کردید؟ باعث اختلاف میان ما و تهران شدید، اما ما مذاکره نکردیم که میان شما اختلاف بیفتد بلکه در پی منافع خودمان بودیم و اینکه سود اقتصادی از برجام ببریم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما می‌گوییم اختلاف فاحش میان نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و استفاده اقتصادی از برجام باید خیلی دقیق و روشن دیده شود. ما هیچ مطالبه فراتر از برجام نداریم بلکه می‌خواهیم که تضمین دهند که منافع اقتصادی خود را از برجام ببریم. می‌خواهیم اگر فردا کارخانه‌ای ایتالیایی به ایران آمد که طرحی را اجرا کند مطمئن باشد که تا پایان طرح می‌تواند به توافقات متکی باشد. باید شرایط به نحوی باشد که اگر در آینده در آمریکا دولت دیگری روی کار آمد صاحبان کارخانه‌های جهان بدانند قرارداد‌هایی که با تهران امضا می‌کنند تا پایان می‌توانند اجرا کنند و پولشان را ببرند و سودشان را کسب کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: استفاده ما از منافع اقتصادی برجام باید تضمین شود و شرکت‌های دارای تعامل با ایران با تحریم آمریکا مواجه نمی‌شود. آمریکایی‌ها مواضع مثبتی را درباره برجام در دولت بایدن اتخاذ کردند؛ مرتب پیام می‌دهند که ما حسن ظن داریم. در گام‌های پایانی توافق قرار داریم و هر چه پیش می‌رویم شرایط سخت‌تر می‌شود با این حال مدام ابتکارات جدیدی را روی میز گذاشتیم و اخیرا نیز ابتکاری را ارائه کردیم.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشتیم و به تلاش برای رسیدن به نقطه پایانی ادامه می‌دهیم.

تبادل پیام‌ها به شکل غیررسمی با آمریکایی‌ها ادامه دارد؛ ما به آینده خوشبین هستیم اگر آنان نگاه واقع بینانه داشته باشند.

پربیننده ترین خبرها