زلال قرآن (1060)؛

منظور از زمینه های طبیعی پیدایش اخلاق وصفات در وجود انسان چیست؟

منظور از زمینه های طبیعی پیدایش اخلاق وصفات در وجود انسان چیست؟
سه شنبه 21 تير 1401 - 22:43

العالم - زلال قرآن

با استنباط ازآیات زیر:

1– آیه 5 سوره مبارکه حج:

«...فَإِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاءُ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّىٰ وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَىٰ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئًا....»

ترجمه: (... ما شما را نخست از خاک آفریدیم آن گاه از آب نطفه، آن گاه از خون بسته، آنگاه از پاره‌ای گوشت با آفرینشی تمام و ناتمام، تا (در این انتقال و تحولات قدرت خود را) بر شما آشکار سازیم و (از نطفه‌ها) آنچه را مشیّت ما تعلق گیرد در رحمها قرار می‌ بخشیم تا به وقتی معین، آن گاه شما را به صورت طفلی (چون گوهرازصدف رحم) بیرون آریم تا (زیست کرده و) سپس به حد بلوغ و رشد خود برسید و برخی از شما (در این بین) بمیرد و برخی به سن پیری و دوران ضعف و ناتوانی رسد تا آنجا که پس از دانش و هوش خرف شود وهیچ فهم نکند...).

2– آیات 7 تا 9 سوره مبارکه سجده:

« الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ. ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ .ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ»

ترجمه: (آن خدایی که هر چیز را به نیکوترین وجه خلقت کرد و آدمی را نخست از خاک (پست بدین حسن و کمال) بیافرید. آن‌گاه خلقت نژاد نوع او را از چکیده‌ای از آب بی‌ قدر (و نطفه بی‌حس) مقررگردانید. سپس آن (نطفه بی‌ جان) را نیکو بیاراست و از روح (قدسی الهی) خود درآن بدمید، و شما را دارای گوش و چشمها و قلبها (با حسّ و هوش) گردانید، باز بسیار اندک شکر و سپاسگزاری نعمتهای حق می ‌کنید).

که به مراحل مختلف شکل گیری وجود آدمی ازخاک مرده تا تبدیل شدن به جسم کامل و دمیده شدن روح درآن و اهداء اعضاء (گوش و چشم و قلب و...) به او اشاره دارند، می توان گفت منشاء پیدایش جسم خاک، ومنشاء پیدایش روح انسان دمیده شدن روح الهی است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها