العالم گزارش می دهد؛

باج خواهی آنکارا از طریق تهدید به حمله به شمال سوریه

باج خواهی آنکارا از طریق تهدید به حمله به شمال سوریه
چهارشنبه 22 تير 1401 - 10:00

ناظران معتقدند هدف اصلی تهدیدهای ترکیه درمورد حمله به شمال سوریه که با همراهی آمریکا صورت می گیرد، باج خواهی و کسب منافع اقتصادی است.

العالم _ ترکیه

به گزارش العالم، تهدیدهای ترکیه مبنی بر اجرای عملیات نظامی در شمال سوریه همچنان در صدر خبرهاست.

این در حالی است که حملات توپخانه ای و موشکی ارتش ترکیه به روستاهای اطراف حلب، الحسکه و الرقه در شمال سوریه ادامه دارد.

در این میان این سوال مطرح می شود که داستان تجاوز ترکیه به سوریه از چه قرار است به ویژه آنکه مقامات ترک بارها برای آن زمان تعیین کرده بودند از جمله پس از عید قربان؟

ناظران معتقدند آنچه در جریان است، در چارچوب جنگ روانی و در واقع باج خواهی دولت ترکیه است. به گفته ناظران، ترکیه به دنبال تحقق دستاوردهای دیپلماتیک و اقتصادی است و البته برخی کشورها از جمله آمریکا آن را در این مسیر همراهی می کنند.

برای مثال می توان به اظهارات لیندسی گراهام عضو مجلس سنا پس از دیدار از عراق، شمال سوریه و ترکیه اشاره کرد که از توسعه روابط تجاری بین دولت ترکیه و نیروهای سوریه دموکراتیک موسوم به قسد سخن گفته بود، اقدامی که مبتنی بر دادن اجازه به ترکیه برای بهره برداری از میدان های نفت و گاز سوریه است تا از این طریق به اقتصاد بحران زده خود کمک کند، طرحی که با سیاست های دولت آمریکا در برخورد با مسائل منطقه همخوانی دارد یعنی ترجیح دادن منافع اقتصادی هرچند به زیان ملت ها تمام شود.

ناظران تاکید می کنند که علت دیگر چنین سیاستی را باید در تلاش آمریکا برای بی اثر کردن نتایج دیدار اخیر وزیر خارجه ایران از دمشق جستجو کرد و شمال سوریه بر همین اساس شاهد تحرکات نیروهای آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی بود، از شمال حلب گرفته تا شرق آن و از عین العرب گرته تا منبج، تحرکاتی که تکمیل کننده تحرکات سیاسی آمریکا محسوب می شود.

با وجود چنین تحرکاتی همگان در انتظار تصمیم قسد درمورد تسلیم کامل مناطق تحت تصرف خود در شمال سوریه به ارتش این کشورند، اقدامی که به تنهایی برای توقف حمله ترکیه به شمال سوریه کافی خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها