دو شهروند انگلیسی امارات را به شکنجه متهم کردند

دو شهروند انگلیسی امارات را به شکنجه متهم کردند
چهارشنبه 22 تير 1401 - 13:14

دو شهروند انگلیسی در برابر کمیته سازمان ملل متحد امارات عربی متحده را متهم کردند که آن دو را شکنجه کرده است.

العالم _ امارات

دو شهروند انگلیسی که در شیخ نشین امارات عربی متحده بازداشت شده بودند، در برابر کمیته مربوط به امور شکنجه وابسته به سازمان مالل متحد حضور یافتند و مدارکی ارائه دادند که نشان می دهد در زمان بازداشت در امارات شکنجه شده اند.

یکی از این دو گفت در سلول انفرادی زندانی شده و دیگری گفت با شوک برقی مورد شکنجه قرار گرفته است.

مقر این کمیته که متئو هگز و علی عیسی احمد در برابر آن شهادت دادند، در ژنو است و شهادت آن دو نمونه ای علنی و البته نادر دال بر اعمال شکنجه در امارات است. کمیته یاد شده در همین حال پرونده های مربوط به دیگر کشورها را نیز بررسی می کند.

متئو هگز استاد دانشگاه که به منظور تحقیقات دانشگاهی در سال 2018 به امارات سفر کرده بود، گفت حدود هفت ماه به اتهام جاسوسی در سلول انفرادی در بازداشت به سر برده است، سلولی که نه پنجره داشته و نه تختی برای خوابیدن و در همین حال از تماس با جهان بیرونی محروم بوده و فقط بازجوها را می دیده است.

علی عیسی احمد نیز گفت هنگامی که در سال 2019 برای تماشای مسابقه فوتبال به امارات سفر کرده بود، به علت پوشیدن لباسی که تصاویری از کشور قطر روی آن نقش بسته بود، بازداشت شد و در معرض شکنجه با باتوم قرار گرفت. دو کشور همسایه امارات و قطر در این سال روابط بحرانی داشتند.

وی افزود: من حدود چهار هفته در بازداشت بودم و به تلف کردن وقت پلیس متهم شدم. من دو دندان جلویی ام را به علت شکنجه از دست دادم و آثار شکنجه با باتوم همچنان روی بدنم مشاهده می شود.

این دو شهروند انگلیسی در برابر کمیته یاد شده ارتکاب هرگونه تخلفی را در امارات انکار کردند.

مقامات امارات پیش از آنکه این دو شهروند ضد آنان شهادت بدهند، با فرستادن گزارشی به رویترز، اتهامات شکنجه را رد و تاکید کرده اند که با احترام و طبق قانون با این دو شهروند انگلیسی برخورد کرده اند.

امارات سال 2012 توافق نامه سال 1984 سازمان ملل متحد ضد شکنجه را تصویب کرد.

انتظار می رود کمیته مربوط به امور شکنجه وابسته به سازمان ملل متحد نتایج تحقیق خود را در ماه جاری اعلام کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها