گاز پروم: تضمینی برای ارسال گاز به اروپا نمی‌دهیم

گاز پروم: تضمینی برای ارسال گاز به اروپا نمی‌دهیم
چهارشنبه 22 تير 1401 - 22:35

شرکت روسی گاز پروم اعلام کرد که تضمینی برای ازسرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله خود نمی‌دهد.

العالم - اروپا

شرکت روسی «گازپروم» چهارشنبه شب به وقت تهران اعلام کرد علیرغم تصمیمات اخیر در کانادا مبنی بر بازگرداندن تجهیزات گازی روسیه پس از تعمیر، تضمینی برای ازسرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله «نورد استریم -۱» خود نمی‌دهد.

به گزارش منابع خبری، دولت کانادا با چشم پوشی از تحریم‌های روسیه به شرکت مهندسی «زیمنس» اجازه داده بود تجهیزات شرکت گازپروم را پس از تعمیر به ایستگاه «پورتووایا» بازگرداند.

گاز پروم ابتدای هفته جاری از تعطیلی ۱۰ روزه برای انجام تعمیرات خبر داد. این شرکت در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه اعلام کرد که هیچ سندی در اختیار ندارد که زیمنس بتواند موتور توربین گازی پورتووایا را از کانادا، محل تعمیر این توربین را خارج کند بنابر این، تضمینی برای ازسرگیری ارسال گاز به اروپا از طریق خطوط لوله خود نخواهد داد.

بیانیه گازپروم تنها ساعاتی پس از آن صادر شد که اتحادیه اروپا امتیازاتی به روسیه داد و حکم داد که کالاهای تحریم شده می‌توانند از خاک اتحادیه اروپا به منطقه «کالینینگراد» روسیه که بین لیتوانی و لهستان، اعضای اتحادیه اروپا قرار دارد، عبور کنند.

رئیس کمیسیون اروپا به تازگی گفت که اتحادیه اروپا باید برنامه‌های اضطراری جهت آماده شدن برای قطع کامل گاز روسیه را انجام دهد.

«اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا به قانونگذاران اتحادیه اروپا در شهر «استراسبورگ» در فرانسه گفت: «ما همچنین باید اکنون برای اختلال بیشتر در عرضه گاز و حتی قطع کامل عرضه گاز روسیه آماده شویم.»

وی گفت که با تشدید بن‌بست سیاسی با مسکو بر سر حمله به اوکراین، ده‌ها عضو اتحادیه تحت تاثیر کاهش یا قطع کامل عرضه گاز قرار گرفته‌اند.

فون درلاین ادامه داد: «ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه همچنان از انرژی به عنوان سلاح استفاده می کند. به همین دلیل است که کمیسیون در حال کار بر روی یک طرح اضطراری اروپایی است. ما باید همبستگی اروپا را فراهم کنیم.»

اتحادیه اروپا در حال حاضر تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده است. کشورهای اتحادیه اروپا ماه گذشته توافق کردند که تمام ذخایر گاز طبیعی در ۲۷ کشور عضو باید دستکم ۸۰ درصد ظرفیت برای زمستان آینده افزایش یابد تا از کمبود در فصل سرما جلوگیری شود. مقررات جدید همچنین می‌گوید که ذخیره سازی زیر زمینی گاز در خاک اتحادیه اروپا باید قبل از زمستان ۲۰۲۳ به ۹۰ درصد برسد.

رئیس جمهور روسیه جمعه گذشته در سخنانی هشدار داد که ادامه تحریم‌ها علیه روسیه پیامدهای فاجعه باری برای بازارهای جهانی به همراه خواهد داشت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت: «تحریم‌های اقتصادی سریعی که غرب علیه روسیه اعمال کرده با شکست همراه شد اما این تحریم‌ها ضررهایی را به همراه داشته است. اقدامات کشورهای غربی برای توقف وابستگی به منابع انرژی روسیه، باعث افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا شده است».

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد. روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها