پمپئو: سیاست بایدن برای خاورمیانه و آمریکا بد است

پمپئو: سیاست بایدن برای خاورمیانه و آمریکا بد است
جمعه 24 تير 1401 - 00:17

مایک پمپئو وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ همزمان با سفر جو بایدن به منطقه غرب آسیا، سیاست خارجی او را به باد انتقاد گرفت و آن را برای خاورمیانه و امنیت آمریکا بد دانست.

العالم-آمریکا

وزیر خارجه سابق جمهوریخواه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به عنوان وزیر امور خارجه به صراحت اعلام کردم که اسرائیل مهمترین متحد ما در خاورمیانه است.

این سیاستمدار تندروی آمریکایی افزود: بایدن با اسرائیل مانند یک دشمن رفتار می کند نه یک دوست قابل اعتماد. در عوض، او ایران را قدرتمند می کند. این سیاست برای صلح خاورمیانه و امنیت آمریکا بد است.

وی همچنین گفت: اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها از مدیریت بایدن در اقتصاد ناراضی هستند.این پیامی به بایدن است که باید مسیر خود را تغییر دهد، اما وی توجه نمی کند.

وزیر خارجه سابق آمریکا ادامه داد: رئیس‌جمهوری که به خواسته مردم آمریکا توجه نکند، شایسته اعتماد یا رای آنها نیست.

این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا که روز پنجشنبه در نشست خبری مشترکی با یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی سخن می گفت، پس از امضای ایران بیانیه با تکرار ادعای رویکرد دیپلماسی در قبال جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: ما اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد.

بایدن ادعا کرد که جلوگیری از یک ایران هسته‌ای را در راستای منافع حیاتی امنیتی اسرائیل و آمریکا وهمچنین به نفع جهان است.

رئیس جمهوری آمریکا در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها نیز گفت: ما قرار نیست برای همیشه منتظر بمانیم.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و یائیر لاپید، نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی، بیانیه مشترکی را در خصوص وضعیت "مشارکت راهبردی" امضا کردند که بخشی از آن شامل تعهد رسمی آمریکا و این رژیم درباره ادعای ضد ایرانی همیشگی جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای است.

در این بیانیه مشترک که روز پنجشنبه در وبسایت کاخ سفید منتشر شده، آمده است که در راستای روابط امنیتی دیرینه میان آمریکا و اسرائیل و تعهد قاطع واشنگتن به امنیت این رژیم و به ویژه حفظ برتری نظامی آن، واشنگتن بر تعهد ثابت خود به حفظ و تقویت توانایی تل آویو برای بازدارندگی دشمنانش و دفاع از خود در برابر هرگونه تهدید یا ترکیبی از تهدیدات، تاکید می کند.

مذاکرات قطر، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا برگزار شد.

مقام‌های آمریکایی در ادامه بازی مقصرنمایی خود اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان بدهند درحالیکه تهران خواسته های خود را براساس توافق سال ۹۴ و تجربه نقض عهد طرف‌ غربی تنظیم کرده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها