تنها هدف سفر بایدن به منطقه؛ تلاش برای ادامه عادی سازی روابط صهیونیستی عربی

تنها هدف سفر بایدن به منطقه؛ تلاش برای ادامه عادی سازی روابط صهیونیستی عربی
جمعه 24 تير 1401 - 13:56

پژوهشگران معتقدند دیدار بایدن از منطقه فقط برای جا انداختن حکومت غاصب صهیونیستی به عنوان پایگاهی برای آمریکا بین کشورهای عربی و ادامه روند عادی سازی روابط صهیونیستی عربی است.

العالم _ منطقه

اهداف سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه، به اعلام حمایت از رژیم صهیونیستی محدود نمی شود بلکه هدف مهم دیگر این سفر تقویت جایگاه خود وی در آمریکا به ویژه پس از بحران سوخت در این کشور است.

با این حال پژوهشگران تاکید می کنند که سفر هر یک از رؤسای جمهور آمریکا به سرزمین های اشغالی همچون روز عید برای صهیونیست ها است زیرا به خوبی می دانند که اگر حمایت آمریکا نباشد، چند صباحی بیش دوام نمی آورند.

پژوهشگران امور اسرائیل می افزایند رونمایی از بیانیه قدس و تاکید آن بر حمایت آمریکا از امنیت اسرائیل، موضوع جدیدی نیست بلکه این موضوع از اصول استراتژیک سیاست آمریکا محسوب می شود و در همین حال تاکید بایدن بر بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای نیز امری عادی و تکراری نزد سیاستمداران آمریکایی است.

در همین حال تاکید بایدن بر تلاش برای ادامه روند عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی که در بیانیه قدس تکرار شده است نیز موضوع جدیدی نیست و از سال ها قبل در جریان بوده است هرچند در دوران دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا سرغت گرفت و در دوران بایدن نیز ادامه دارد.

پژوهشگران امور اسرائیل تاکید می کنند که تلاش رژیم اشغالگر صهیونیستی برای تشکیل ائتلاف منطقه ای به رهبری آمریکا با هدف مهار کردن ایران نیز به نتیجه نخواهد رسید زیرا کشورهایی که برای پیوستن به این ائتلاف از آنها نام برده می شود، به سبب شرایط جغرافیایی که در آن به سر می برند، حتی قادر به حمایت از خود نیستند تا چه رسد به جمایت از دیگران.

به گفته این پژوهشگران تنها نتیجه ائتلاف منطقه ای کذایی، گردن نهادن کشورهای عرب خلیج فارس به سیاست آمریکا در حمایت از رژیم اشغالگر اسرائیلی است.

این در حالی است که به گفته ناظران امور فلسطین، با توجه به تجاوزات پی در پی اسرائیل به مناطق فلسطینی و تاکید مقامات آمریکایی از جمله جو بایدن به حمایت بی قید و شرط از اسرائیل، فلسطینیان به این باور رسیده اند که طرح تشکیل دو کشور مستقل، به تاریخ سپرد شده و عملی نیست و در نتیجه طرح این موضوع از طرف بایدن صرفا برای دلخوشی فلسطینیان است.

پژوهشگران سیاسی تاکید می کنند که دیدار بایدن از سرزمین های اشغالی در واقع دیداری مرده از حکومتی مرده و رو به پایان است که به هیچ وجه اختیار و صلاحیت تصمیم گیری ندارد. بر همین اساس هدف اساسی از سفر بایدن به منطقه جا انداختن حکومت غاصب صهیونیستی به عنوان پایگاهی برای آمریکا بین کشورهای عربی و ادامه روند عادی سازی روابط صهیونیستی عربی و در واقع تکمیل طرح دونالد ترامپ است.

پربیننده ترین خبرها