بایدن: پروازهای متقابل بین سعودی و اسرائیل آغاز می‌شود

بایدن: پروازهای متقابل بین سعودی و اسرائیل آغاز می‌شود
شنبه 25 تير 1401 - 01:26

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه سران سعودی با گشودن حریم هوایی خود به روی پروازهای صهیونیستی موافقت کردند، گفت درباره آتش‌بس در یمن نیز با مقامات ریاض صحبت کرده است.

العالم-آمریکا

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد شنبه در نشست خبری در هتل محل اقامت خود در جده شرکت کرد.

بایدن در ابتدای این نشست با بیان اینکه پروازهای متقابل بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی باز خواهد شد، گفت: «به لطف مشورت با سران سعودی، ما توانستیم حریم هوایی پادشاهی را به روی همه خطوط هوایی باز کنیم».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی اظهار داشت: «ما در مورد اهمیت آزادی دریانوردی برای همه از جمله اسرائیل صحبت کردیم. ما درباره تقویت موقعیت خود در دهه‌های آینده و سرمایه‌گذاری در فناوری ۵G در هماهنگی با شرکا بحث کردیم».

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه درباره آتش‌بس یمن با مقامات سعودی صحبت کرد، توضیح داد: «مقامات سعودی با تمدید و تعمیق آتش بس در یمن موافقت کردند».

بایدن درباره کمک سعودی‌ها به پر کردن جای نفت و گاز روسیه اظهار داشت: «من با مقامات سعودی در مورد موضوع انرژی و لزوم تامین نیاز بازارها صحبت کردم و از ریاض انتظار گام‌های عملی دارم. ما به دنبال کاهش قیمت انرژی هستیم و باید دو هفته صبر کنیم تا شاهد این کاهش باشیم».

وی با بیان اینکه آمریکا فضائی را در منطقه غرب آسیا برای اشغال‌شدن توسط روسیه و چین خالی نمی‌گذارد، افزود: «من سلسله جلسات خوبی داشتم و درباره نیازهای دفاعی عربستان صحبت کردیم».

رئیس جمهور آمریکا با ادعای اینکه درباره هرگونه حمله آتی به مخالفان رژیم سعودی به «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور هشدار داده، اظهار داشت که مسئله قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مخالف ریاض را به او مطرح کرده اما بن‌سلمان گفته که شخصاً ارتباطی با این جنایت نداشته است.

بایدن در این‌باره گفت: «در رابطه با قتل خاشقچی من خیلی صراحتاً گفتم که سکوت یک رئیس جمهور آمریکا در مورد موضوع حقوق بشر با این مسئله که ما چه کسی هستیم و من چه کسی هستم، ناسازگار است. او اساساً گفت که شخصاً مسئول آن نیست. من نشان دادم که فکر می‌کنم او مسئول است. او گفت که شخصاً مسئول آن نیست و علیه کسانی که مسئول بودند اقدام کرده است».

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، وی همچنین خبر داد: «به توافق برای اتصال شبکه برق عراق به شبکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از طریق کویت و عربستان سعودی دست یافتیم».

پیش از این، سه مقام صهیونیست به وبگاه «آکسیوس» گفتند که انتظار می‌رود گام‌های عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو در آخر هفته پس از دیدار رئیس جمهور آمریکا با سران سعودی اعلام شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها