اولمرت: تهدیدات نتانیاهو علیه ایران وراجی است

اولمرت: تهدیدات نتانیاهو علیه ایران وراجی است
شنبه 25 تير 1401 - 12:01

تحلیلگران امور منطقه تصریح کردند: اولمرت درست ترین تعبیر را برای توصیف تهدیدهای نتانیاهو درباره حمله به ایران به کار برده است و آن تعبیر «وراجی» است.

العالم _ سرزمین های اشغالی

رسانه های رژیم صهیونیستی نوشتند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین این رژیم و رهبر اپوزیسیون، در دیدار با جو بایدن رئس جمهور آمریکا به وی گفته است که ما فقط یک چیز می خواهیم و آن این است که تحریم های اقتصادی برای مهار کردن ایران کافی نیست و نیاز به یک گزینه نظامی واقعی است زیرا در غیر این صورت نمی توان ایران را متوقف کرد.

جالب اینکه هیچ مسئول یا مقام ایرانی به این یاوه گویی نتانیاهو پاسخ نداد زیرا وی از دو دهه پیش بارها چنین تهدیدی را مطرح کرده و از آمادگی حمله نظامی به ایران حتی بدون همراهی آمریکا سخن گفته است.

در مقابل کسی به نتانیاهو پاسخ داد که وی را به خوبی می شناسد و در عین حال از وی صهیونیست تر و به توان نظامی، هم اسرائیل و هم ایران، از وی آگاه تر است یعنی ایهود اولمرت نخست وزیر اسبق اسرائیل.

عبارت دقیق اولمرت آن گونه که خود رسانه های رژیم صهیونیستی نوشته اند، این چنین است: «به باور من بنیامین نانیاهو نخست وزیر پیشین، بیش از یک سال است که از دریافت اطلاعات درباره آخرین تحولات امتناع می کند. وی به جای این کار سخنان بیهوده بر زبان می آورد. از نظر واقعی کاملا مشخص است که اسرائیل گزینه نظامی ندارد و سخن کسی که می گوید اسرائیل از گزینه نظامی برخوردار است به این معنی که جنگ فراگیر و حمله گسترده به راه بیاندازد، واقعیت ندارد. این سخن صرفا وراجی است که توقعاتی به دنبال دارد که نمی توان آنها را برآورده کرد.»

واقعیت این است که اولمرت درست ترین تعبیر را برای توصیف تهدیدهای رژیم صهیونیستی از جمله تهدیدهای نتانیاهو و پس از او نفتالی بنت و یائیر لاپید درباره حمله به ایران به کار برده است و آن تعبیر «وراجی» است و بعید است کسی در درستی و دقت این تعبیر تردید داشته باشد، تعبیری که آن را کسی به کار برده که پیش از نتانیاهو در بالاترین منصب در رژیم اشغالگر قرار داشه است. اولمرت بیش از هر کسی به خوبی می داند که توان اسرائیل در حدی نیست که بتواند به ایران حمله کند.

البته این فقط اولمرت نیست که چنین چیزی را می داند بلکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که صهیونیست تر از اولمرت و نتانیاهو محسوب می شود نیز به خوبی می داند که حمله به ایران حتی برای خود آمریکا نیز هدفی دست نیافتنی است. بایدن می داند که آمریکا می تواند ضربه ای را متوجه ایران کند هرچند نمی تواند پاسخ ایران را پیش بینی کند و همین نگرانی از پاسخ ایران است که بایدن را وادار کرده است به هیاهوی مقامات اسرائیل اعتنا نکند، کسانی که از وی می خواهند دست کم به طور زبانی از تهدید به حمله به ایران سخن بگوید.

این واقعیت را گوینده زن کانال 13 سرائیل به زبان آورد آنگاه که گفت: «ما سخن دلگرم کننده ای از زبان رئیس جمهور بایدن نشنیدیم... استقبال گرم مقامات اسرائیل از بایدن نتوانست اختلافات بین اسرائیل و آمریکا را درباره سیاست مقابله با ایران پنهان کند... لاپید از نیاز به گزینه نظامی واقعی در برابر تهدید ایران سخن می گوید و با این حال بایدن می گوید که ما به راه های دیپلماتیک پایبندیم».

البته نیازی به گفتن این مطلب نیست که بایدن اهل صلح نیست با این حال هیچ گزینه ای برای مقابله با ایران جز گزینه دیپلماسی ندارد زیرا دیگر گزینه ها آثار فاجعه بار برای منافع آمریکا و اسرائیل به دنبال خواهد داشت.

همچنین نیازی به گفتن این مطلب هم نیست که توان پاسخ دهی ایران رهبران آمریکا و اسرائیل را وادار کرده است ائتلافی بین المللی برای مقابله با ایران تشکیل دهند، ائتلافی که نزدیک ترین هم پیمانان آمریکا از میان کشورهای عرب و حتی سازشکاران از آن گریزانند.

پربیننده ترین خبرها