نشست جده سردرگم میان سلطه جویی آمریکایی و عادی سازی عربی

نشست جده سردرگم میان سلطه جویی آمریکایی و عادی سازی عربی
شنبه 25 تير 1401 - 23:10

شخصی درباره نشست جده گفت: اعراب را برادری شان، مذهبشان، عربیتشان، فرهنگشان، تاریخشان، جغرافیا، شکست یا ناامیدیشان با هم متحد نکردند، اما بایدن آنها را در سعودی گرد هم آورد.

العالمجهان اسلام

هر یک از رهبران عرب که جو بایدن رئیس ‌جمهور آمریکا امروز در شهر جده عربستان با آنها دیدار کرد، اهدافی را برای توجیه حضور خود در این نشست ارائه کردند، اما همه این اهداف کاملاً با هدف آمریکا یعنی ادغام اسرائیل در یک محور جدید علیه ایران در تضاد بود.

بایدن مانند دیگر رهبران عرب وقت جلسه را در پرداختن به موضوعات غیر مهم برای سرپوش گذاشتن بر هدف واقعی کنفرانس تلف نکرد و بلافاصله وارد اصل موضوع شد و به رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، عراق، اردن و مصر گفت: ما پدافند هوایی و سامانه هشدار زودهنگام را برای مقابله با تهدیدات هوایی تقویت خواهیم کرد و هرگز اجازه نمی‌ دهیم ایران به سلاح هسته‌ ای دست یابد و هیچ خلائی در منطقه به نفع روسیه، چین و ایران باقی نمی گذاریم.

به نظر می رسد بایدن از حمایت سران عرب از اهدافش خوشحال شده است اما بیشتر از همه از سخن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خوشحال شد که اعلام کرد عربستان ظرفیت تولید نفت خود را به 13 میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

هدف بایدن از سفر به منطقه و دیدارش با رهبران عرب چیزی جز نفت عربستان و امنیت رژیم صهیونیستی نیست حتی اگر امنیت کشورهای عربی را قربانی کرده و آنان را وادار به دخالت در جنگ علیه کشورهایی مخالف آمریکا کند.

اما در این صحنه ذلت بار عربی، صدای کرامت اسلامی عربی از حلقوم یمن شنیده شد آنجا که محمد علی الحوثی عضو شورای سیاسی عالی یمن گفت که هر تصمیمی می خواهید اتخاذ کنید، اما تصمیم در دست ماست و شما این را می دانید.

او با این سخن ثابت کرد که مردم یمن هیچ توجهی به آمریکا و بایدن نکرده، برای دیدار با آمریکایی ها التماس نمی کنند، خواستار صلح واقعی در یمن و توقف همه جانبه تجاوز و محاصره هستند و به باج خواهی بایدن از عربستان سعودی برای ایجاد نظام منطقه ای که در راس هرم آن رژیم صهیونیستی قرار دارد، اهمیت نمی دهند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها