سایه سنگین بایدن بر نشست جده

سایه سنگین بایدن بر نشست جده
دوشنبه 27 تير 1401 - 12:30

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با کلماتی تحقیرآمیز، هدف اصلی سفرش به منطقه خاورمیانه را "حفظ امنیت و قدرت آمریکا" از طریق فشار به سعودی و امارات برای افزایش تولید نفت و نیز ائتلاف تل آویو با کشورهای منطقه از طریق ایجاد ائتلاف نظامی برای رویارویی با ایران عنوان کرده بود و همین باعث شد از او استقبال نشود.

العالم- کشکول

تحلیلگران سیاسی در ارزیابی نتایج سفر جو بایدن به منطقه اختلاف‌نظر دارند؛ بیشتر این تحلیلگران این سفر را ناموفق توصیف کرده‌اند.

به نظر می‌رسد سیاست ایجاد تنش، بحران‌آفرینی، بسیج ارتش‌ها و ایجاد ائتلاف‌های نظامی به منظور چپاول ثروت کشورهای منطقه در راستای منافع و مصلحت اسرائیل، مانند گذشته نبوده و طبق انتظارات آمریکا عملی نشده است؛ زیرا با وجود ارعاب‌ها و هیاهوی آمریکایی- صهیونیستی، صدای عقل و تدبیر نزد میزبانان بایدن قوی‌تر بود.

برای بیشتر کشورهای منطقه محرز شده است که آخرین چیزی که بایدن به آن فکر می‌کند، امنیت و ثبات منطقه است و به جز سخن گفتن از امنیت و ثبات اسرائیل، قصد ندارد از واژگان "امنیت" و "ثبات" استفاده کند که البته امنیت و ثبات- به زعم آمریکایی‌ها- در سایه متزلزل کردن امنیت و ثبات کشورهای منطقه محقق می‌شود.

زمانی‌که آمریکا برای ایجاد ائتلاف "عربی- اسرائیلی" یا ادغام کردن سامانه‌های دفاع هوایی کشورهای منطقه با سامانه دفاع هوایی رژیم تروریستی سخن می گوید، سامانه ای که شبانه‌روز علیه ملت فلسطین و ملت‌های منطقه عمل و ایران را نیز تهدید می‌کند، آیا این امر به مثابه شریک کردن کشورهای منطقه در جنایات اسرائیل تلقی نمی‌شود؟ آیا آمریکا درصدد است که با این سیاست، کشورهای عربی را به سپر انسانی برای اسرائیل تبدیل کند؟

به نظر می‌رسد بیشتر کشورهای مشارکت‌کننده در نشست جده، در زمان مناسب دریافتند که به خاطر خوشایند اسرائیل و آمریکا، دشمنی غیرقابل توجیه با کشور مسلمان و همسایه‌ای مانند ایران که با آن روابط تاریخی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی دارند، اشتباه و خطایی مهلک است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها