زلال قرآن (1090)؛

خالی بودن ذهن انسان از افکار حقه چه مشکلاتی برای انسان به وجود می آورد؟

خالی بودن ذهن انسان از افکار حقه چه مشکلاتی برای انسان به وجود می آورد؟
دوشنبه 27 تير 1401 - 21:25

العالم _ زلال قرآن

اگر فکر و ذهن آدمی از خدا و افکار حقه خالی باشد، به طور طبیعی افکار باطله و پلید در آن خطور می کند و راه ورود ملائکة الله به قلب او را مسدود و در عوض زمینه های ورود شیاطین به آن را فراهم خواهند نمود، که نتیجه آن سیطره ظلمت و خاموشی تدریجی نورایمان در قلب او خواهد بود که استمرار آن موجب پیدا شدن صفات خبیثه و اخلاق رذیله خواهد شد که همچون پرده ضخیمی بر قلب او کشیده می شود و راه ورود حق به آن را می بندد، چنانکه قرآن کریم در آیات زیر:

1– بخش دوم آیه 5 سوره مبارکه صف:

«....فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّـهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ »

ترجمه: (... چون (از حق) روی گردانیدند خدا هم دل های بی ‌نورشان را (از سعادت و اقبال به حق) بگردانید و خدا هرگز مردم نابکار فاسق را هدایت نخواهد کرد).

2– آیه 23 سوره مبارکه جاثیه:

« أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَـٰهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّـهُ عَلَىٰ عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَىٰ سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَىٰ بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّـهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ»

ترجمه: ((ای رسول ما) آیا مشاهده می کنی که هرکس هوای نفسش را خدای خود قرار دهد، خدا هم او را دانسته گمراه ساخته و مهر (قهر) بر گوش و دل او می نهد و بر چشم وی پرده ظلمت می کشد، پس او را بعد از خدا دیگر که هدایت خواهد کرد؟ آیا متذکر این معنی نمی ‌شوید).

به این حقیقت تصریح فرموده است که، خداوند به جزای عمل سوء هوی پرستان و کفر پیشگان، به چشم و گوش و قلب آن ها حجاب و پرده ضخیمی افکنده، بگونه ای که چشم دارند ولی حق را نمی بینند، و گوش دارند ولی صدا و ندای حق را نمی شنوند، و قلب دارند اما حقیقت را ادراک نمی کنند، و شدت آن به قدری است که هیچ نوع هدایت و تبشیر و انذاری در بر طرف کردن این حجاب ها موثر واقع نمی گردد.

پس هر کس از حق روی بگرداند و به فسق و فجور و تبهکاری روی آورد، عملاً موجبات گمراهی خویش را فراهم کرده و زمینه های دریافت رحمت الهی در وجود خود را از بین برده است، بهمین سبب بر اساس سنت لایتغیرالهی از رحمت عظمای هدایت های خداوند رحمان هم محروم خواهد ماند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها