شکست دیگری در پرونده انتخاب رئیس جمهور عراق

سه شنبه 28 تير 1401 - 16:58

نشست محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق با سران جناح های سیاسی، بدون توافق بر سر تعیین زمان برگزاری انتخاب رئیس‌جمهور به پایان رسید.

العالمعراق

سران جناح‌های سیاسی در دیدار با رئیس مجلس، نتوانستند تاریخی برای جلسه انتخاب رئیس‌جمهور تعیین کنند و توافق شد پنج‌شنبه آینده نشست دوم برای بررسی نظر کردها درباره زمان تعیین رئیس جمهور برگزار شود. این امر حاکی از تداوم اختلاف و تفرقه بین حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی است که مانع از تشکیل دولت می شود.

چارچوب هماهنگی که کردها را برای توافق بر سر یک نامزد و تسریع در تشکیل دولت تحت فشار قرار می دهد، اعلام کرد که در آستانه جمع آوری امضا برای تعیین تاریخ جلسه است، در حالی که تا این لحظه شواهد حاکی است که اتفاقات به سمت تکرار سناریوی 2018 پیش می رود که احزاب کرد به بغداد آمدند. بنابراین ممکن است دو حزب کرد برای انتخاب رئیس جمهور به بغداد بیایند و انتخاب در فضای ملی و زیر سقف پارلمان صورت گیرد. گفتنی است حزب دموکرات کردستان و جنبش صدر این شیوه را رد می کند.

عدنان السراج، تحلیلگر سیاسی در همین خصوص به العالم گفت: چارچوب هماهنگی یک هفته به برادران کرد فرصت داد تا در این مورد تصمیم گیری کنند، اگر این اتفاق نیفتد، احتمالا جلسه پارلمان برای ارائه اسامی نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شود. چارچوب هماهنگ کننده چنین چیزی را نمی‌خواهد و از کردها خواسته که به توافق برسند، اما موضوع بین کردها بدون راه حل مانده است و تلاش‌های بیشتری لازم است که برای انتخاب رئیس‌جمهور به توافق برسند.

در بحبوحه این فضا، مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر، از نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون خواست از کار سیاسی کناربکشد. وی نسبت به دامن زدن به فتنه‌هایی که ممکن است توسط طرف سوم برپا شود، هشدار داد.

ماجرا از این قرار است که یک فایل صوتی علیه سید مقتدی صدر در فضای مجازی منتشر شد که ادعا می‌شود صدای نوری المالکی است. با انتشار این فایل، فضای سیاسی عراق متشنج‌تر از پیش شد. گفتنی است بارها صحت فایل صوتی از سوی دفتر نوری المالکی و شخص وی تکذیب شده، اما این مسأله نتوانسته خشم رهبر جریان صدر را فروبکاهد.

در میان خطرات آتش نزاع و هشدارهای تفرقه و چندپارگی، قطار تشکیل دولت بسیار آهسته و کند حرکت می‌کند و کشور را در معرض سرنوشتی نامعلوم قرار می‌دهد. این واقعیت همه را ملزم می‌کند قبل از اینکه دیر شود، سرعت خود را افزایش دهند.

پربیننده ترین خبرها