نگرانی آمریکا از احتمال برقراری منطقه پرواز ممنوع چین بر فراز تایوان

نگرانی آمریکا از احتمال برقراری منطقه پرواز ممنوع چین بر فراز تایوان
شنبه 1 مرداد 1401 - 01:22

آمریکا نگران است چین قبل از سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بر فراز تایوان منطقه پرواز ممنوع اعلام کند.

العالم-آمریکا

یک مقام آمریکایی به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است مقام‌های دولت جو بایدن نگران هستند چین ممکن است قبل از سفر نانسی پلوسی، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، بر فراز آن منطقه پرواز ممنوع اعلام کند.

این مقام آمریکایی مدعی شده چین همچنین ممکن است با به پرواز درآوردن هواپیماهای جنگی بر فراز منطقه پدافند هوایی تایوان به این سفر واکنش نشان دهد.

وی مدعی شده که انجام چنین اقدامی ممکن است پاسخ تایوان و آمریکا را به همراه داشته باشد. مقام آمریکایی از توضیح بیشتر درباره این پاسخ احتمالی خودداری کرده است.

چین طی ماه‌های گذشته بارها به منطقه‌ای که تایوان آن را منطقه شناسایی پدافند هوایی خودش اعلام کرده جنگنده ارسال کرده است. این اقدام نقض قوانین بین‌المللی نیست، اما معمولاً با واکنش تایوان همراه می‌شود.

پیش از این منابع خبری گزارش داده بودند نانسی پلوسی قصد دارد طی هفته‌های آینده به تایوان سفر کند. با آنکه سایر اعضای کنگره پیش از این به تایوان سفر کرده‌اند اما پلوسی بلندپایه‌ترین قانونگذار آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به این منطقه سفر می‌کند.

تنش‌ها میان واشنگتن و پکن بر سر تایوان در ماه‌های گذشته شدت گرفته است. چین تایوان را بخشی از سرزمین‌های اصلی خودش می‌داند و بارها گفته است که این جزیره ۲۴ میلیون نفری را به خاک او برخواهد گرداند.

آمریکا گفته در صورت چنین اقدامی، تایوان را به تجهیزات لازم برای دفاع از خودش مجهز خواهد کرد.

چین پیش از این به شدت به احتمال سفر پلوسی واکنش نشان داده است. وزارت خارجه چین روز سه شنبه گفت که پکن به زودی از واشنگتن خواهد خواست تا سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را لغو کند.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری خود، سفر این مقام آمریکایی به تایپه را نقض اصل «چین یکپارچه» دانست و گفت که واشنگتن می‌بایست از اقدامات بحران‌زا در جزیره تایوان دست بردارد.

او افزود: «اگر واشنگتن به رفتارهای فعلی خود ادامه دهد، چین اقدامات قاطعانه‌ای برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود در پیش خواهد گرفت و آمریکا باید عواقب و تاوان این کار خود را در نظر داشته باشد.»

وزارت امور خارجه چین پیش از این نیز به واشنگتن هشدار داده بود که در صورت «ادامه مسیر اشتباه در موضوع تایوان»، «بهای غیرقابل تحملی را پرداخت خواهد کرد» و چین اقدامات قاطعی را برای حفاظت از حاکمیت و منافع امنیتی خود اتخاذ می‌کند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراََ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

جنگنده‌های چین به طور مرتب سامانه‌های راداری و منطقه شناسایی پدافندی این جزیره را به چالش می‌کشند. جنگنده‌های چین بارها با دسته‌های پروازی پر تعداد وارد منطقه شناسایی هوایی جزیره تایوان شده‌اند.

برنامه‌ریزی برای سفر نانسی پلوسی به تایوان و ارائه کمک‌های نظامی به این منطقه، در حالی است که پنتاگون روز جمعه گذشته اعلام کرد که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا فروش بالقوه کمک‌های فنی نظامی به تایوان به ارزش حدود ۱۰۸ میلیون دلار را تأیید کرده است.

در پایان ماه مه گذشته نیز «تسای اینگ ون»، رئیس جمهور تایوان اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد طرحی برای همکاری میان گارد ملی آمریکا و ارتش تایوان ارائه دهد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها