اوکراین: سازمان ملل مسئول تضمین قرارداد صادرات غلات است

اوکراین: سازمان ملل مسئول تضمین قرارداد صادرات غلات است
شنبه 1 مرداد 1401 - 03:03

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که سازمان ملل مسئول تضمین توافق تاریخی بین اوکراین و روسیه برای صادرات غلات کی یف است.

العالم-اروپا

زلنسکی جمعه شب در سخنرانی ویدئویی گفت: روسیه می تواند در اقدامات تحریک آمیز برای بی اعتبار ساختن تلاش های اوکراین و همکاری های بین المللی شرکت کند اما ما به سازمان ملل اعتماد داریم، اکنون این مسئولیت آنهاست که توافق را تضمین کنند.

زلنسکی در تشریح قرارداد امضاء شده گفت: این توافق کاملا در راستای منافع اوکراین است و ارتش اوکراین دسترسی به بنادر را به طور کامل کنترل خواهد کرد.

زلنسکی با بر آورد کردن ارزش ذخایر غلات اوکراین در حدود ۱۰ میلیارد دلار افزود که حدود ۲۰ میلیون تن محصول از برداشت سال گذشته و محصول فعلی به لطف این توافق صادر خواهد شد.

روسیه و اوکراین روز جمعه در استانبول توافقنامه‌ای را با ترکیه و سازمان ملل متحد به‌عنوان ضامن‌کننده در مورد صادرات غلات دریای سیاه امضا کردند.

هر دو کشور صادرکنندگان عمده محصولات کشاورزی هستند، اما جنگ صادرات گندم اوکراین را به شدت مختل کرده است، زیرا جنگ به برداشت محصول آسیب رسانده و منجر به مسدود شدن بنادر شده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، طرف های قرارداد دو متن جداگانه اما یکسان را امضا کردند و اوکراین از امضای سندی مشابه با روس ها خودداری کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها