روسیه به چند سازمان اسرائیلی دیگر هشدار توقف فعالیت داد

روسیه به چند سازمان اسرائیلی دیگر هشدار توقف فعالیت داد
دوشنبه 3 مرداد 1401 - 15:27

روزنامه «جروزالم پست» گزارش داد چند سازمان دیگر نامه‌های هشدار مشابه به «آژانس یهود» از دولت روسیه دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه ممکن است به عنوان عوامل خارجی در نظر گرفته شوند.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی اختصاصی خبر داد که چند سازمان یهودی در روسیه نامه‌های تهدیدآمیزی از وزارت دادگستری این کشور در رابطه با کار خود مشابه نامه‌ ارسال شده به «آژانس یهود» در اوایل ماه میلادی جاری، دریافت کرده‌اند.

جروزالم پست افزود دریافته که چند سازمان فعال در روسیه در وضعیت مشابهی با آژانس یهود هستند که نامه‌ای از دولت روسیه دریافت کرده مبنی بر اینکه ممکن است این سازمان به عنوان یک عامل خارجی در نظر گرفته شود که می‌تواند منجر به تعطیلی اجباری آن شود.

طبق این گزارش، یکی از این سازمان‌ها به درخواست این رسانه برای اظهارنظر پاسخ داده و بیانیه‌ای را ارسال کرده و مدعی شده که هیچ تغییری در کار آن در روسیه ایجاد نشده است. با این حال، جروزالم پست نوشته مطلع است که این سازمان‌ها که عمدتاً با سرمایه‌های آمریکایی یا اسرائیلی فعالیت می‌کنند، تصمیم گرفته‌اند فعالیت خود را کاهش دهند و فقط به کارهای ضروری یا فوری بپردازند.

بر اساس گزارش جروزالم پست، سازمان‌های یهودی که محلی محسوب می‌شوند و هیچ گونه کمک مالی یا نفوذ خارجی در آن‌ها دخیل نیست، نامه‌های مشابهی دریافت نکرده‌اند و می‌توانند آزادانه فعالیت کنند، اگرچه بسیاری از آن‌ها ترجیح می‌دهند که فعالیت عمومی بسیار کمی داشته باشند.

به نوشته این روزنامه، منابع روسی-یهودی روز دوشنبه توضیح دادند که آژانس یهود در روسیه سال‌هاست که تحت نظارت بسیار دقیق قرار دارد. یکی از منابع شرکت‌کننده در یکی از کنفرانس‌های آژانس یهود گفت: به یاد دارم که حدود ۷ سال پیش در کنفرانسی در روسیه شرکت کردم که توسط سرویس امنیت فدرال فدراسیون روسیه (FSB RF) تعطیل شد. در واقع عوامل سرویس امنیت فدرال روسیه شرکت‌کنندگان اسرائیلی کنفرانس را در پرواز خود به اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) همراهی کردند.

روزنامه جروزالم پست سه هفته قبل گزارش داد که دولت روسیه به آژانس یهود دستور داده تا تمام عملیات‌های خود را در داخل این کشور متوقف کند. این دستور در نامه‌ای از وزارت دادگستری روسیه ابلاغ شد. مقامات آژانس یهود تایید کردند که نامه دریافت شده و بعداً به طور رسمی در این مورد پاسخ دادند.

یائیر لاپید نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه (دوم مرداد) گفت که بسته شدن اجباری دفاتر آژانس یهود در روسیه تأثیر جدی بر روابط اسرائیل و روسیه خواهد داشت. اظهارات لاپید پس از آن بیان شد که وزارت دادگستری روسیه علیه این سازمان اقدام کرد و گفت آژانس یهود به طور غیرقانونی اطلاعاتی درباره شهروندان روسیه جمع‌آوری می‌کند. در پی این تحولات، این سازمان اسرائیلی که هماهنگ‌کننده تلاش‌ها برای مهاجرت صهیونیست‌ها در سراسر جهان به فلسطین اشغالی است، اقداماتی را برای انتقال عملیات روسیه به اراضی اشغالی و به صورت آنلاین انجام داده است.

به گزارش جروزالم پست، تل‌آویو این موضوع را دیپلماتیک و نه قانونی می‌داند و در حال بررسی اقدامات تلافی‌جویانه متعدد در صورتی که مقامات روسیه دفاتر آژانس یهود را تعطیل کنند از جمله به تعویق انداختن رسیدگی بیشتر در خصوص مالکیت صحن الکساندر در قدس اشغالی که به اعتقاد مسکو باید دارایی آن باشد یا اقدامات بعدی در حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه است. احتمال دیگر فراخواندن «الکساندر بن زوی» سفیر اسرائیل در روسیه برای مشورت است.

به دنبال طرح تل‌آویو برای اعزام هیأتی به روسیه به منظور گفت‌وگو درباره این موضوع، لاپید به نمایندگانش دستور داده تا بلافاصله پس از مجوز از مسکو آماده پرواز به روسیه باشند. او به آن‌ها گفته که تمام تلاش خود را برای پایان دادن به گفتگوهای حقوقی و مذاکرات دیپلماتیک در سطح بالا انجام دهند تا آژانس یهود بتواند بار دیگر به مهاجرت صهیونیست‌ها از روسیه کمک کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها