العالم - زلال قرآن
عقیده به معنی تصدیق حقیقتی است، که ممکن است تعهدی پُشت آن نباشد.
ولی ایمان هم بمعنی تصدیق حقیقت است و هم تسلیم در برابر آن که به خوف وخشیت از خدا و خضوع و خشوع در برابر او و انجام اعمال صالحه برمبنای اصول آن منتهی می شود، لذاست که گفته می شود، ایمان بعد ازاعتقاد وتکمیل کننده آن است، چراکه ممکن است کسی به حقیقتی عقیده داشته باشد ولی تسلیم آن نگردد، قرآن چنین کسی را کافرمعرفی می کند، بطور مثال:
به شهادت آیه 146 سوره مبارکه بقره:
« الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ»
ترجمه: (گروهی که ما بر آنها کتاب فرستادیم، (محمد صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و حقّانیّت) او را به خوبی می شناسند همان گونه که فرزندان خود را، و لکن گروهی از آنان (از راه عناد) حق را کتمان می کنند درصورتی که علم به آن دارند).
بسیاری ازاهل کتاب عقیده داشتند وکاملاً می دانستند که حضرت محمد (ص) رسول خداست ولی این حقیقت را کتمان کرده وبه عقیده خویش تسلیم نبودند، بهمین سبب پیامبری آن حضرت را انکارمی کردند، وحسب آیات مختلف قرآن کریم شیطان به خالقیت و ربوبیت خداوند و به نبوت انبیاء الهی و حتی معاد وقیامت عقیده داشت ولی به عقاید خویش تسلیم نبود به همین جهت خداوند سبحان درآیه 34 سوره مبارکه بقره:
« وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ»
ترجمه: (چون فرشتگان را فرمان دادیم که برآدم سجده کنید، همه سجده کردند مگر شیطان که ابا و تکبّر ورزید و از فرقه کافران گردید).
او را ازکافران معرفی می فرماید.