رئیس فراکسیون نسل جدید عراق در گفتگو با العالم: دولت فدرال و اقلیم هر دو مسئول تداوم حملات به اقلیم هستند/ اختلاف احزاب «اتحادیه میهنی» و «دموکرات» بر سر نامزد ریاست جمهوری همچنان باقی است/ احزاب کرد با چارچوب هماهنگی به توافق می‌رسند/ جریان صدر به عنوان اپوزیسیون باید در مجلس باقی می ماند

رئیس فراکسیون نسل جدید عراق در گفتگو با العالم: دولت فدرال و اقلیم هر دو مسئول تداوم حملات به اقلیم هستند/ اختلاف احزاب «اتحادیه میهنی» و «دموکرات» بر سر نامزد ریاست جمهوری همچنان باقی است/ احزاب کرد با چارچوب هماهنگی به توافق می‌رسند/ جریان صدر به عنوان اپوزیسیون باید در مجلس باقی می ماند
سه شنبه 4 مرداد 1401 - 21:58

عبدالواحد، رئیس فراکسیون نسل جدید، ریبوار اورحمن را نامزد این جنبش برای ریاست جمهوری معرفی کرد و گفت: اگر نامزد ما به دور دوم راه پیدا کند، حتما در جلسه مشارکت می کنیم و در غیر این صورت عکس‌العملی دیگر خواهیم داشت.

العالم - عراق

سروه عبدالواحد رئیس فراکسیون نسل جدید (الجیل الجدید) اقلیم کردستان عراق، میهمان برنامه «ضیف الحوار» [میهمان و گفتگو] شبکه العالم بوده است.

مشروح این گفتگو را در ادامه می توانید مشاهده کنید:

نظام سیاسی را قبول داریم و خود را بخشی از دولت عراق می دانیم

العالم: خانم سروه! برای اینکه ما فراکسیون نسل جدید را بشناسیم، تعداد اعضا و تعداد نمایندگان و موضع آن در برابر عملیات سیاسی و نیز موضع آن در برابر بحران تشکیل دولت کنونی را توضیح بدهید.

سروه عبدالواحد: ما 9 کرسی در مجلس نمایندگان عراق داریم، فراکسیون نسل جدید از نیروهای جدیدی است که تشکیل شده است. ما در انتخابات سال 2018 شرکت کردیم اما متاسفانه احزاب حاکم، نمایندگان ما را خریدند و در نتیجه ما بدون نماینده ماندیم اما این بار نخستین بار است که ما در مجلس نمایندگان عراق نمایندگی واقعی داریم.

ما معتقدیم که ابزارهای اداره حکومت ابزارهایی است که نیازمند اصلاح واقعی و تغییر است، یعنی ما نیازمند تغییر چهره هایی هستیم که از سال 2003 تا امروز بر عراق حکومت کرده اما متاسفانه چیزی ارائه نکرده اند که مردم عراق را به طور کلی راضی کند که به معنای این است که ما از نظر خدمت به مردم مشکل داریم و حتی عملیات سیاسی به علت سلطه برخی بر شاهراه های حیاتی در عراق به طور گسترده چه در اقلیم کردستان باشد و چه در بقیه استان های عراق، مبهم و نامشخص است.

به همین علت ما معتقدیم که تغییر ضروری است. هنگامی که ما از تغییر سخن می گوییم، مقصودمان تغییر نظام سیاسی نیست، ما نظام سیاسی را قبول داریم و خود را بخشی از دولت عراق می دانیم و خواهان محافظت از نظام پارلمانی دموکراتیک موجود در عراق هستیم. با این حال ما خواهان تحول این نظام هستیم.

خریدوفروش کرسی‌ها در این دوره از پرلمان تا این لحظه رخ نداده است

العالم: شما گفتید که آرای شما در پارلمان در انتخابات پیشین خریده شد، هم اکنون در این دوره چه اتفاقی افتاد؟ آیا تلاش هایی بدین منظور وجود داشت؟ آیا خرید و فروش آرا و کرسی ها اتفاق افتاد؟

سروه عبدالواحد: درمورد ما به عنوان فراکسیون نسل جدید، تا این لحظه با این مسئله مواجه نشده ایم و به لطف خدا، این بار نمایندگانی داریم که می توانم بگویم که آنان پایبند به اصول و اهل اندیشه اند و درمورد عملیات سیاسی دیدگاه خود را دارند و به افکار و خواست جنبش نسل جدید پایبندند و نیز به آنچه رئیس این جنبش و خود جنبش به طور کلی می گویند. با این حال هنگامی که از موضوع خرید و فروش سخن می گوییم، بطبع خود من از رسانه ها می شنوم و خود من به هیچ وجه چنین موضعی نداشته ام یعنی حتی در دوره سوم هنگامی که نماینده بودم و هم اکنون نیز به موضوع خرید و فروش نپرداختیم.

العالم: اما فراکسیون شما در گذشته با این موضوع مواجه شده است.

سروه عبدالواحد: فراکسیون ما به علت نمایندگان موجود که دارای روابط بودند، به نظر با دو حزب حاکم در اقلیم کردستان، هنگامی که به بغداد آمدند، به اصل خود بازگشتند.

تحریم جلسات پارلمان به نفع مردم عراق نیست

العالم: اما برخی می‌گویند در این دوره هنگامیکه ماه‌ها پیش جلسه انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شد، شما در ائتلاف سه جانبه وارد جلسه شدید، این را چگونه توضیح می دهید؟

سروه عبدالواحد: امروز هم اگر جلسه‌ای باشد در آن مشارکت می کنم درحالی که جزء چارچوب هماهنگی شیعیان به حساب نمی آییم.

ما معتقدیم که این وظیفه نماینده مجلس است که در جلسات شرکت کند، پس چرا من باید جلسه را تحریم کنم، اساسا تحریم جلسات به نفع مردم عراق نیست و برعکس تحریم جلسات به مردم عراق آسیب می رساند.

البته ما وارد جلسه اول شدیم، اما زمانی نارضایتی افکار عمومی را در اقلیم کردستان دیدیم، وارد جلسه دوم برای انتخاب رئیس جمهوری نشدیم.

برخی مواقع و با توجه به این فضای پیچیده ای که دیدیم ائتلاف ما هر بار با گروهی به حساب می آمد، اگر وارد جلسات نمی شدیم جزو یک سوم معلق به حساب می آمدیم و وقتی وارد جلسات می شدیم می گفتند ما با سه گانه مجلس هستیم. اما ما نه با چارچوب، نه با جریان و نه با اتحاد سه جانبه هستیم.

العالم: یعنی شما به عنوان یک ائتلاف وابسته به نمایندگان مستقل مجلس هستید؟

سروه عبدالواحد: ما با جنبش امتداد اتحاد داریم.

العالم: ائتلاف برای مردم را تشکیل دادید، آیا این ائتلاف هنوز وجود دارد؟

سروه عبدالواحد: بطور قطع همچنان وجود دارد و مواضع مشترکی داریم و چند روز پیش هم موضع مشترکی اعلام کردیم، ما در این فضای مستقل به حساب می آییم.

العالم: پس از تغییرات تعداد نمایندگان شما در این ائتلاف چند نفر است؟

سروه عبدالواحد: 25 نماینده ... ما یک دیدگاه مشترک داریم.

العالم: اکنون در مورد انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر موضع مشترکی دارید؟

سروه عبدالواحد: بی شک.. دیدگاه ما مشترک است و موضع ما مشترک خواهد بود، اول اینکه ما یک نامزد برای ریاست جمهوری داریم.

ریبوار اورحمن نامزد «الجیل الجدید» برای ریاست جمهوری است

العالم: کاندیدای شما کیست؟

سروه عبدالواحد: ریبوار اورحمن از نسل جدید و یکی از معاونان ماست و کاندیدای ائتلاف برای مردم است، بنابراین اگر در جلسه حضور داشته باشیم برای رای دادن به کاندیدای خود شرکت خواهیم کرد.

العالم: در هر صورت به نامزد خود رای می دهید؟ چون می دانیم که دموکرات ها یک نامزد دارند و او ریبر احمد است و اتحادیه ملی برهم صالح را دارند، شما نیز نامزد خود را دارید..

سروه عبدالواحد: بله

العالم: آیا وارد جلسه می شوید؟

سروه عبدالواحد: بی شک، و اگر نامزد ما به دور دوم راه پیدا کند، حتما در دور دوم حضور خواهیم داشت تا به کاندیدای خود رای دهیم و اگر نتوانیم به دور دوم راه پیدا کنیم، عکس العمل خود را در مجلس خواهیم داشت و همه گزینه ها برای ما در دسترس خواهد بود، چه تحریم دور دوم، چه حضور و ارائه برگه های سفید در هنگام رای گیری بدون معرفی کسی، یا امتناع از رای دادن به هر یک از دو نامزد. همه این موارد هنوز توسط ائتلاف در دست بررسی است و انشاالله در این مورد موضع گیری خواهیم نمود.

اختلاف اتحاد میهنی و حزب دموکرات بر سر امتیازات و منافع است

العالم: در منطقه کردستان میان دو حزب مقتدر کرد یعنی اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان رقابت وجود دارد، این دو حزب دارای نامزدهایی هستند، نظر شما در قبال این نامزدها یعنی «ریبر احمد» و « برهم صالح» چیست؟ به نظر شما ، آیا این دو حزب در مدت زمان باقی مانده از هفته آینده درباره یک نامزد واحد به توافق خواهند رسید؟

سروه عبدالواحد: ما معتقدیم که این دو حزب «حزب های اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان» دو روی یک سکه هستند، این احزاب شباهت‌های بسیاری در زمینه اداره منطقه کردستان، موضوع فساد و نیز درخصوص سلطه احزاب بر موسسات دولتی با هم دارند و بنابراین این احزاب از نظر ما فرقی با هم ندارند.

ما با هر دو حزب رقابت می کنیم، نه فقط با یکی از آنها، نامزد چه از حزب اتحادیه میهنی و چه دموکراتیک باشد، ما رای نمی دهیم و بخشی از این معادله نخواهیم بود.

اما تا این لحظه، این دو حزب درباره نامزدهای خود به توافق نرسیده اند و علتش،‌ محاسبات مربوط به فعالیت سیاسی در منطقه کردستان است، به عنوان مثال، اتحادیه میهنی می خواهد که ثابت کند که مقتدر است و حتی در انتخابات هم رای می‌آورد و در برابر حزب دموکرات عقب نشینی نخواهد کرد، حزب دموکرات کردستان هم برنامه ها و محاسباتی مربوط به حکومت منطقه کردستان و ادامه قدرت خود در داخل این منطقه دارد، اختلاف آن ها بر سر امتیازات و منافع است.

احتمال تحریم پارلمان از سوی حزب دموکرات

العالم: آیا در چنین شرایطی، پیش بینی می‌کنید که این دو حزب با یک نامزد به بغداد بیایند یا خیر؟

سروه عبدالواحد: تا به امروز خیر ... اما معتقدیم که اگر توافق نکنند، حزب دموکرات جلسه را تحریم خواهد کرد.

العالم: و در این صورت؟

سروه عبدالواحد: یعنی فقط برهم صالح و دیگر نامزدها باقی می مانند!

العالم: آیا می تواند که دراین صورت، یک سوم تعطیل کننده را تشکیل دهد؟

سروه عبدالواحد: فکر نمی‌کنم که اکثریت با وی باشند، حتی اهل تسنن هم با وی نخواهند بود.

العالم: آیا حاکمیت با وی خواهد بود؟

سروه عبدالواحد: فکر نمی کنم.

العالم: شواهدی که دراختیار دارید، چیست؟

سروه عبدالواحد: شواهدی که دراختیار دارم، این است که آن ها با وی نخواهند بود. حتی اگر حزب دموکراتیک جلسه را تحریم کند، تنهاست و دیگران با او همراه نخواهند بود.

العالم: در دوسال گذشته، چه اتفاقی در منطقه کردستان افتاده است که حزب دموکرات بر این سنت قدیمی که رئیس جمهور از آن اتحادیه میهنی خواهد بود فائق آمده است، این عرف سیاسی بود، چه اتفاقی در عرصه سیاسی کردستان افتاده است که وضعیت به این شکل پیش می رود؟

سروه عبدالواحد: تعداد کرسی هایی که حزب دموکرات کردستان به دست آورد، دو برابر تعداد کرسی هایی است که اتحادیه میهنی کسب کرد، بنابراین این حزب بیش از اتحادیه میهنی حق دارد که این سمت را عهده دار شود، در نتیجه، این حزب دموکرات کردستان است که برهمه چیز سلطه دارد.

اگر اتحادیه میهنی در ریاست جمهوری بر پایه دموکراسی عمل کند به طور کلی چه فایده‌ای برای شهروندان عراقی دارد؟! این سمت درجهت خدمت به افراد و خدمت به احزاب است.

العالم: آیا شما تایید می کنید که این خانواده بارزانی است که بر کردستان حکومت می کند و از کردستان برای تامین منافع خود و نه منفعت کردها استفاده می کند؟!

سروه عبدالواحد: قطعا، من همچنان بر این نظر باقی هستم چرا که نه فقط خانواده بارزانی بلکه خانواده طالبانی نیز این چنین است، آن ها از همه چیز در منطقه کردستان برای منافع شخصی خود استفاده می‌کنند، چه مسئله نفت چه واردات؛ حتی موضوع قدرت و شیوه مدیریت آنان در قدرت درجهت تامین منافع حزبی است و حتی در داخل حزب هم به خاطر تامین منافع افرادی مشخص فعالیت می‌کنند.

العالم: درحال حاضر، چارچوب هماهنگی شیعیان می گوید که مشکل میان کردها این است که درباره یک نامزد واحد برای ریاست جمهوری به توافق نرسیده‌اند و مشکل به اختلافات میان گروه های شیعه یا چارچوب هماهنگی شیعیان مربوط نمی شود، آیا شما موافق این گفته هستید؟

سروه عبدالواحد: اجازه بدهید که درباره نخست وزیر به توافق برسند و بعد از آن بگویند که این مساله به کردها مربوط می شود؛ نه هیچ ارتباطی به کردها ندارد و نامزد نخست‌وزیری خود را به پارلمان معرفی کنند که سناریو سال ۲۰۱۸ تکرا شود، البته من شک دارم که این سناریو تکرار شود.

اکنون چارچوب هماهنگی شیعیان در کنار اتحادیه میهنی است و آن‌ها مطمئن هستند که نامزد اتحادیه میهنی کسی است که پیروز خواهد شد و از این رو، من فکر می کنم که حزب دموکرات در مجلس حاضر نخواهد شد تا با شکست دیگری مواجه شود.

العالم: آیا این مساله بدان معناست که حزب دموکرات وارد پارلمان نخواهد شد و در رای گیری شرکت نخواهد کرد و این وضعیت تکرار نخواهد شد؟

سروه عبدالواحد: به نظرم حزب دموکرات شرکت نخواهد کرد.

العالم : پس در این صورت، نامزد اتحادیه میهنی رای خواهد آورد؟

سروه عبدالواحد: کسی که اکثریت را دارد، قطعا می تواند پیروز شود.

العالم: آیا چارچوب هماهنگی شیعیان با هم پیمانانش می تواند به دوسوم آرا دست پیدا کند؟

سروه عبدالواحد: قطعا.. به ویژه اینکه اگر حاکمیت با آن ها باشد، به دو سوم آرا دست خواهند یافت.

العالم: اگر انتخاب بین آقای مالکی و این 5 نامزد دیگر باشد؛ شما چه کسی را انتخاب می‌کنید؟

سروه عبدالواحد: صراحتا می گویم ما امروز نماینده یک طرف سیاسی هستیم و از همان لحظه اول اعلام کردم که این طرف سیاسی باید "اپوزیسیون" باشد زیرا بر این باوریم که پارلمان به حضور مخالفان واقعی نیاز دارد تا بر عملکرد دولت نظارت کند.

درگیری میان گروه‌های شیعه به سود کشور نیست

العالم: موضع "نسل جدید" نسبت به ائتلاف سه جانبه و آنچه که ازاین ائتلاف باقی مانده است، چیست؟ موضعش نسبت به جریان صدر و موضعش در قبال چارچوب هماهنگی شیعیان عراق چیست؟

سروه عبدالواحد: ما از همان ابتدا گفتیم که در درگیری میان شیعیان ورود نخواهیم کرد، زیرا این درگیری به نفع کشور نیست. ما جزء هیچ ائتلافی نخواهیم بود. ما با هیچ طرفی نیستیم و به همه احترام می گذاریم.

جریان صدر به عنوان اپوزیسیون باید در مجلس باقی می ماند

العالم: به عنوان یک سیاستمدار و عضو پارلمان به نظر شما چگونه باید چارچوب هماهنگی و دیگر نیروهای سیاسی با جریان صدر که از فرایند سیاسی خارج شده است و به اپوزیسیون تبدیل شده است، رفتار کنند؟

سروه عبدالواحد: نمایندگان آقای مقتدی صدر در مجلس نمایندگان باید باقی می‌ماندند و نقش اپوزیسیون واقعی را ایفا می کردند زیرا یک فراکسیون قدرتمند هستند و قطعا می توانستند دست به اقدامات زیادی بزنند و این نخستین بار بود که در داخل پارلمان یک اپوزیسون قوی حضور پیدا می کرد.

اما به طور کلی تحریک نکردن جریان صدر بسیار ضروری است تا ثبات در کشور برقرار باشد، اما در عین حال جریان صدر به عنوان یک طرف سیاسی این حق را دارد که بر عملکرد دولت نظارت کند و مواضع سیاسی خود را داشته باشند و به صورت مسالمت آمیز تظاهرات کنند و یک نافرمانی مدنی برگزار کنند و تمام این مسائل اهرمی در دست جریان صدر است که می تواند از آنها استفاده کند.

العالم: در سایه این فضا و این چنددستگی ها و تنش سیاسی موجود، به نظر شما اگر دولت تشکیل شود، می تواند به فعالیت خود ادامه دهد و به مردم خدمات رسانی کند یا آنکه دولتی موقت و سست و ناپایدار خواهد بود؟

سوره عبدالواحد: اگر دولت با همان ابزارها و همان طرز فکر اداره شود، قطعا شکست خواهد خورد، ما به یک دولت قوی نیاز داریم که خدمات لازم را ارائه دهد و به بیکاری در کشور پایان دهد.

شهروند عراقی مانند شهروندان سایر کشورها به دنبال یک زندگی شرافتمندانه هستند. چرا جوانان ما از ساده ترین حقوق خود محروم هستند؟ بنابراین اگر رویکرد دولت بر پایه سازندگی و خدمات رسانی و پایان دادن به بیکاری باشد، عمر چنین دولتی طولانی خواهد بود اما در غیر این صورت یک سال بیشتر دوام نخواهد آورد.

دولت فدرال و اقلیم هر دو مسئول تداوم حملات به اقلیم هستند

العالم : موضع شما در خصوص بمباران اخیر که ده‌ها نفر در کردستان عراق بر اثر آن شهید و زخمی شدند، چیست؟ چه کسی را درخصوص تداوم حملات ترکیه به شمال عراق و کردستان مقصر می دانید؟

سروه عبدالواحد: قطعا در درجه اول دولت کردستان عراق مسئول است، زیرا خود را حامی منطقه می داند در حالی که نمی تواند از مرزهای خود حمایت کند، پس از آن دولت فدرال مسئول است.

من بر این عقیده ام که هر دو دولت در قبال این مساله مسئول هستند، متاسفانه بیش از 37 پایگاه نظامی ترکیه ای در خاک منطقه کردستان وجود دارد و هیچ کسی اعتراض نمی کند و هیچ تحرک بین المللی و یا منطقه ای و یا حتی از جانب دولت بغداد وجود ندارد؛ گویی که آنها کشور را رها کردند تا دیگران به آن چشم طمع بدوزند.

به نظر من خواه بغداد مقصر است و یا اربیل، می بایست هر دو دولت بازخواست شوند و نه فقط دولت کاظمی.

تنها دولت کاظمی مسئول نیست زیرا تمام دولتهای سابق عراق در این خصوص ناکام ماندند و در برابر حملات ترکیه به کردستان عراق و هدف گرفتن خاک عراق، ضعیف و بزدل بودند.

پربیننده ترین خبرها