نماینده کرد: السودانی، لایق نخست‌وزیری عراق است

نماینده کرد: السودانی، لایق نخست‌وزیری عراق است
سه شنبه 4 مرداد 1401 - 17:05

نماینده عضو حزب عدالت کردستان تأکید کرد که السودانی بهترین گزینه برای نخست وزیری عراق است.

العالم - عراق

سلیم حمزه نماینده عضو حزب عدالت کردستان عراق امروز سه‌شنبه (چهارم مرداد) از نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری این کشور استقبال کرد.

حمزه به پایگاه خبری المعلومه گفت: حزب عدالت، نامزدی السودانی برای منصب نخست وزیری از سوی چارچوب هماهنگی را خوب و مورد قبول می‌داند.

وی با بیان اینکه «این منصب، لایق السودانی است»، تصریح کرد: علت این است که وی، یک شخص آرام است که پرونده فعالیتهای دولتی وی نیز پاک است. لذا می‌تواند مرحله آینده را رهبری کند».

این نماینده کُرد خاطر نشان کرد: السودانی نزد احزاب سیاسی کردستان به جز حزب دموکرات، مقبولیت دارد. این حزب هم هنوز رسما موضع خود را اعلام نکرده است، ولی اشاره‌های غیر رسمی از سوی اعضای آن مبنی بر تأیید وی (السودانی) وجود دارد».

وی در پایان تأکید کرد که احتمالا السودانی پس از مأمور به تشکیل کابینه شدن توسط رئیس جمهور آینده، موفق به کسب رأی اعتماد خواهد شد.

اعضای کمیته سیاسی احزاب شیعه عراقی موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) در نشست بعدازظهر دوشنبه سوم مرداد ماه، که در منزل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح برگزار شد، السودانی را نامزد الاطار، برای نخست‌وزیری معرفی کردند تا در زمان خود رسماً در پارلمان معرفی شود.

السودانی متولد ۱۹۷۰ میلادی در بغداد است (۵۲ ساله). وی در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ و در دوران نخست وزیری حیدر العبادی، وزیر کار و امور اجتماعی بود. در سال ۲۰۱۶ هم وزیر صنعت بود. وی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، عهده‌دار وزارت حقوق بشر عراق هم بود. او همچنین از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، استاندار «میسان» بود.

در پی معرفی نامزد نهایی نخست‌وزیری از جانب چارچوب هماهنگی، برخی از گروه‌ها و چهره‌های سیاسی با انتشار بیانیه یا پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از این انتخاب حمایت کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها