بغداد: ترکیه در عراق، اهداف توسعه‌طلبانه دارد/ پ.ک.ک بهانه است

بغداد: ترکیه در عراق، اهداف توسعه‌طلبانه دارد/ پ.ک.ک بهانه است
سه شنبه 4 مرداد 1401 - 22:18

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق تأکید کرد که بغداد با کمک دوستان خود، نیروهای ترکیه را اخراج خواهد کرد.

العالم - عراق

احمد الصحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق بعد از ظهر امروز سه‌شنبه (چهارم مرداد) تأکید کرد که نظامیان ترکیه باید فورا، عراق را ترک کنند.

الصحاف با بیان اینکه، گزینه‌های ملی و حاکمیتی عراق، برای اخراج نیروهای ترکیه همچنان پابرجاست، به شبکه خبری الحره گفت: «هیچ یک از دولتهای عراق از سال ۲۰۰۳، از ترکیه نخواسته است که در داخل خاک عراق حضور داشته باشد».

وی با بیان اینکه ترکیه در عراق، اهداف توسعه‌طلبانه دارد، تصریح کرد، آنکارا مبارزه با نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را بهانه‌ای برای اهداف خود قرار داده است.

الصحاف با تأکید بر اینکه عراق با همکاری دوستان و همپیمانان خود، نیروهای ترکیه را اخراج خواهد کرد، خاطر نشان کرد، دولتهای عراق بارها از ترکیه خواسته‌اند که نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

این مسئول عراقی ضمن تکذیب هر گونه توافقنامه بین آنکارا و بغداد که به نیروهای ترکیه اجازه دهد در خاک عراق حضور داشته باشند، عنوان کرد: صورت جلسه‌ قدیمی بین وزارت خارجه عراق و ترکیه وجود دارد که تاریخ آن مربوط به سال ۱۹۸۴ است. این صورت جلسه می‌گوید که ترکیه هر اقدام امنیتی علیه پ.ک.ک را با عراق هماهنگ خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اعتبار این صورتجلسه، یک سال پس از امضا بوده و مدت آن از سال ۱۹۸۵ منقضی شده است، تأکید کرد، ترکیه به بهانه بازدارندگی امنیتی، مقرهای غیر قانونی نظامی خود را در عراق گسترش می‌دهد.

چهارشنبه هفته قبل بود که رسانه‌های محلی خبر دادند در حمله نیروهای ترکیه به شمال عراق یک گلوله توپ به تفرجگاهی در استان دهوک اصابت کرده و ۹ گردشگر جان خود را از دست داده‌اند.

به‌رغم آنکه مقامات بغداد تأکید دارند که این حمله توسط نیروهای ترکیه انجام شده است و آنکار مسئول کشته و زخمی شدن غیرنظامیان عراقی است، ترکیه می‌گوید که نیروهای این کشور به غیرنظامیان حمله نکرده‌اند.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق هم در این باره گفت: «اگر مشکلی میان دولت ترکیه و حزب کارگران وجود دارد نباید این مشکل به داخل خاک عراق کشیده شود. برخی از کارشناسان نظامی عراقی ثابت کردند که این حمله از جانب ترکیه بوده است».

پربیننده ترین خبرها