عراق پس از نامزدی السودانی برای نخست وزیری

عراق پس از نامزدی السودانی برای نخست وزیری
چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 19:36

کارشناسان سیاسی معتقدند که نامزدی محمد شیاع السودانی برای پست نخست وزیری قدمی پیشرو در صحنه سیاسی عراق است اما برخی دیگر آن را آغاز پایان بحران سیاسی این کشور می دانند.

العالم – نظرکده

آنان گفتند که پس از خروج جنبش صدر از پارلمان به دلیل ناتوانی در تشکیل دولت وحدت ملی، چارچوب هماهنگی هیچ نامزدی برای نخست وزیری اعلام نکرد و از طریق عدم نامزدی نوری المالکی از به چالش کشیدن مقتدی صدر خودداری کرد.

قدم دوم این تشکل، معرفی نامزدی غیرحزبی است زیرا السودانی جزو هیچ حزبی نیست و قدم سوم، تشکیل کابینه ار افرادی است که با طرف مقابل درگیر نمی شوند.

اما سیاستمداران جریان حکمت نیز معتقدند که نامزدی السودانی برای پست نخست وزیری فقط یک قدم در مسیر انتخاب نخست وزیر است و به بحران در این مسیر پایان نمی دهد.

آنان گفتند که پس از اعلام نامزد نخست وزیری، امروز مشکل دیگری وجود دارد که ریاست جمهوری است به این دلیل که تا این لحظه کردها نامزد خود برای این مقام را معرفی نکرده اند به ویژه که این رئیس جمهور است که نخست وزیر را برای تشکیل دولت مامور می کند.

کارشناسان معتقدند که نامزدی السودانی برای نخست وزیری باعث حل بحران سیاسی در عراق شد زیرا پیشتر همه بحران عراق را بحران ناتوانی کردها از اعلام نامزد ریاست جمهوری و ناتوانی شیعیان از اعلام نام نخست وزیر می دانستند اما نامزدی السودانی مشخص کرد که اینک فقط کردها در انتخاب رئیس جمهور ناتوان هستند و دیگر هیچ طرفی نمی تواند شیعیان را به بحران آفرینی متهم کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها