پکن: تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن نفوذ چین و روسیه در آفریقا سازنده نیست

پکن: تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن نفوذ چین و روسیه در آفریقا سازنده نیست
چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 20:29

سخنگوی وزارت خارجه چین تلاش آمریکا برای جلوگیری از نفوذ دیگر کشورها در آفریقا را غیر سازنده توصیف کرد.

العالم_آسیا

سخنگوی وزارت خارجه چین رویکرد آمریکا در محدود کردن حضور دیگر کشورها در قاره آفریقا را مورد انتقاد قرار داد.

«ژائو لیجیان» روز چهارشنبه در جریان کنفرانس خبری روزانه وزارت خارجه چین اعلام کرد که تلاش های ایالات متحده برای محدود کردن نفوذ کشورهای دیگر در آفریقا اصلا سازنده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به اظهارات اخیر فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا گفت که چنین اظهارات مقامات آمریکایی باعث تاسف است. سیاستمداران آمریکایی به ذهنیت جنگ سرد مقید هستند. آنها به دنبال ایجاد یک رویارویی بلوکی هستند. آنها با غرق شدن در محاسبات ژئوپلیتیکی هر گام کشورهای دیگر را زیر نظر دارند و آنها در نقطه آغازین سیاست مهار نفوذ سایر کشورها در این قاره را کلید زده اند. چنین رویکردی کاملاً غیرسازنده است.

این مقام وزارت خارجه چین افزود: در حال حاضر آفریقا به دلیل ادامه همه گیری کرونا و احیای کند اقتصاد جهانی با مشکلات زیادی مواجه است.ژائو با این حال چشم انداز توسعه این قاره را همچنان مثبت ارزیابی کرد و گفت نقش کشورهای آفریقایی در عرصه بین المللی همچنان رو به رشد است.

ژائو در بخشی از اظهارات خود یادآور شد که چین همیشه امید زیادی به چشم انداز توسعه آفریقا داشته است و حمایت های پکن از حفظ صلح و کمک های توسعه ای آفریقا تقلیل نخواهد یافت. چین از هر چیزی که برای توسعه آفریقا مفید است، از جمله سرمایه گذاری های آمریکا حمایت می کند.

در اواخر ماه ژوئیه، ژنرال «استفان تاونسند» فرماندهی نظامی ایالات متحده در آفریقا اعلام کرد که چین و روسیه به واسطه ابزارهای دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی خود به دنبال گسترش نفوذ خود در آفریقا هستند.

مهر

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها