العالم گزارش می دهد؛

تشدید تنش بین ترکیه و عراق + فیلم

چهارشنبه 5 مرداد 1401 - 21:36

بحران میان عراق و ترکیه در پی حمله هوایی ترکیه به منطقه تفریحی برخ در استان دهوک در عراق و کشتار غیرنظامیان همچنان ادامه دارد. 

العالم _ عراق

به گزارش العالم، در پی حمله هوایی ترکیه به منطقه تفریحی تابستانی برخ در استان دهوک در شمال عراق و کشته و زخمی شدن غیرنظامیان عراقی از جمله شماری زن و کودک، بحران میان دو کشور همچنان ادامه دارد.

در ادامه این بحران، دو نظامی ترکیه در حملات پهپادی و موشکی گروه های عراقی در منطقه باروخی داخل نوار مرزی مشترک عراق و ترکیه کشته شدند.

گروه موسوم به «گردان های ابابیل» در یک نوار ویدئویی مسئولیت هدف قرار دادن این پایگاه نظامی ترکیه را بر عهده گرفت و اعلام کرد پاسخی به کشتاری است که ترکیه در منطقه تفریحی برخ در دهوک انجام داده است.

در همین حال یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد کنسولگری ترکیه در شهر موصل در شمال عراق هدف حمله موشکی قرار گرفت. این منبع افزود دو موشک به کنسولگری ترکیه اصابت کرد که موجب وارد آمدن خسارت به چند خودوریی شد که داخل کنسولگری بودند.

این اتفاقات امنیتی چند ساعت پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل درمورد حمله ترکیه به عراق صورت می گیرد، نشستی که فواد حسین وزیر خارجه عراق در آن اعلام کرد رفتار تجاوزکارانه ترکیه در عراق ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد.

وزیر خارجه عراق در این نشست خواستار صدور قطعنامه ای شد که ترکیه را ملزم کند نیروهای نظامی خود را از سراسر خاک عراق بیرون ببرد و برای خسارت هایی که به غیرنظامیان بیگناه وارد آورده است، غرامت بپردازد.

این در حالی است که ترکیه اعلام کرده است که مسئول حمله به دهوک نیست.

ترکیه حدود 20 پایگاه نظامی در دو استان اربیل و دهوک عراق دارد که در طول مرزهای مشترک از گذرگاه خابور تا منطقه صوران واقع شده اند. پایگاه بعشیقه بزرگ ترین پایگاه ترکیه در شمال عراق است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها