امیر عبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با ملاتقی:

هیات عالیرتبه‌ای از وزارت نیروی ایران برای بررسی و رفع موانع موجود در مورد حقآبه عازم افغانستان می‌شود

هیات عالیرتبه‌ای از وزارت نیروی ایران برای بررسی و رفع موانع موجود در مورد حقآبه عازم افغانستان می‌شود
جمعه 7 مرداد 1401 - 10:46

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت:بزودی هیات عالیرتبه ای از وزارت نیروی ایران برای بررسی و رفع موانع موجود و رایزنی با مقامات افغانستان در مورد حقآبه عازم این کشور می شود.

العالم - ایران

در پی دستور رئیس جمهور در خصوص پیگیری مساله حقآبه جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان مکالمه تلفنی داشت.

امیرعبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند اظهار امیدواری کرد که موانع مصنوعی جهت رسیدن آب‌ به جمهوری اسلامی ایران و تامین حقابه ایران وجود نداشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: تحویل حقابه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین المللی در قبال ایران است.

امیرعبداللهیان با اشاره به مطالبه جدی مردم و نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی از وزارت امور خارجه افزود: اگر مسئله حقآبه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهارداشت: بزودی هیات عالیرتبه ای از وزارت نیروی ایران برای بررسی و رفع موانع موجود و رایزنی با مقامات افغانستان در مورد حقآبه عازم این کشور می شود.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود با توجه‌ به علاقمندی فعالان بخشهای خصوصی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اقتصاد افغانستان اظهار داشت: ایران از حضور و فعالیت بخش‌ خصوصی خود در افغانستان پشتیبانی می کند و همزمان انتظار دارد مقامات افغانستان نیز با توجه به اهمیت فعالیتهای بخش خصوصی در اقتصاد افغانستان از فعالان اقتصادی ایران در افعانستان حمایت کنند.

ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این گفتگوی تلفنی روابط دو کشور را برادرانه و در مسیر کمک به ملت افغانستان توصیف کرد.

وی با استقبال از سفر هیات وزارت نیروی کشورمان گفت: ما نسبت به حقآبه ایران متعهد هستیم. زمانی که آب موجود باشد، آنرا به سوی ایران روان می سازیم.

امیرعبداللهیان در پاسخ اظهار داشت: ما می توانیم با تشکیل تیم فنی و عملیاتی مشترک مسیر رودخانه را به مجرای درست خود برگردانیم تا مردم دو سوی مرز از هدر رفت آب آسیب نبینند.

ملامتقی بر سفر هیات وزارت کشاورزی افغانستان به تهران تاکید کرد.

وی توسعه هر چه بیشتر همکاری های دو کشور را خواستار شد.

ملامتقی همچنین ارزیابی خود را از نشست اخیر تاشکند در مورد افغانستان بیان کرد.

پربیننده ترین خبرها