لاوروف درباره سفر پلوسی به تایوان: امیدواریم اقدام تحریک‌آمیزی صورت نگیرد

لاوروف درباره سفر پلوسی به تایوان: امیدواریم اقدام تحریک‌آمیزی صورت نگیرد
جمعه 7 مرداد 1401 - 17:44

وزیر خارجه روسیه بر تعهد مسکو به سیاست چین واحد در آستانه سفر احتمالی تحریک‌آمیز رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان تاکید کرد.

العالم - امریکا - اروپا

در واکنش به اخبار درباره سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و هشدارهای تند چین، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت موضع کشورش در خصوص چین واحد بدون تغییر باقی می‌ماند و مسکو انتظار دارد و امیدوار است که هیچ تحریکی در رابطه با مسئله تایوان صورت نگیرد.

لاوروف که در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در تاشکند ازبکستان در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: ما هیچ مشکلی با حفظ اصل حاکمیت چین نداریم و با این واقعیت پیش می‌رویم که هیچ اقدام تحریک‌آمیزی که بتواند اوضاع را تشدید کند، انجام نخواهد شد.

دیپلمات ارشد روسیه با اشاره به اینکه وی و «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار خود در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در مورد وضعیت تایوان صحبت نکردند، تاکید کرد که موضع روسیه درباره این موضوع کاملاً روشن است.

لاوروف تاکید کرد: «موضع ما در مورد وجود تنها یک چین بدون تغییر باقی می‌ماند». وی افزود که «ایالات متحده دستکم به طور رسمی مدعی است که به همین موضع پایبند است. اما در عمل، همانطور که می‌دانید، اعمال آن‌ها همیشه با کلامشان مطابقت ندارد».

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، روسیه هیچ روابط دیپلماتیکی با تایوان ندارد و از زمان پایان جنگ داخلی چین در اواخر دهه ۱۹۴۰ از ادعاهای ارضی جمهوری خلق چین بر این جزیره حمایت کرده است. در سازمان ملل متحد، اتحاد جماهیر شوروی پیوسته خواستار آن بود که کرسی دائمی شورای امنیت که توسط تایوان اشغال شده بود به جمهوری خلق چین واگذار شود و در نهایت چین در سال ۱۹۷۱ بعد از این که ایالات متحده برای برقراری روابط با پکن اقدام کرد، این کرسی را دریافت کرد.

اوایل فوریه، روسیه در یک بیانیه مشترک بین مسکو و پکن درباره مسائل بین المللی، حمایت خود از اصل چین واحد را تایید و بر موضع خود مبنی بر اینکه تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر چین است، تایید کرد و با هرگونه تلاش برای تشویق جدایی تایوان مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، لاوروف در بخش دیگری از سخنانش گفت روسیه در حال توافق برای زمان تماس با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی وی است و به زودی تاریخ مناسب را پیشنهاد خواهد داد. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین توضیح داد که موضوع گفت‌وگو با بلینکن، اجرای تعهدات آمریکا در خصوص «توافق غلات» اوکراین خواهد بود.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه (۲۸ ژوئیه) گفت ایالات متحده انتظار دارد که تماس تلفنی بین آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف در روزهای آینده انجام شود. در همین حال، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که لاوروف به زودی به درخواست تماس پاسخ خواهد داد.

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش درباره افغانستان هم اظهار داشت: ما با رهبری افغانستان کار می‌کنیم، اما برای به رسمیت شناختن آن باید شرایط لازم را برآورده کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها