کاخ سفید: عملیات ارتش روسیه در شرق اوکراین متوقف نشده است

کاخ سفید: عملیات ارتش روسیه در شرق اوکراین متوقف نشده است
شنبه 8 مرداد 1401 - 00:20

یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد آهسته شدن عملیات نظامی روسیه در منطقه شرق اوکراین به معنی توقف عملیات‌های این کشور نیست.

العالم-آمریکا

کاخ سفید امروز جمعه اعلام کرد کند شدن عملیات‌ نظامی روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین به معنای توقف عملیات جنگی روسیه نیست.

جان کربی، هماهنگ‌کننده امور ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه در جمع خبرنگاران علت کند شدن عملیات روسیه را تلاش راهبردی این کشور برای تجدید قوا دانسته است.

او گفت: «فکر نمی‌کنم آنچه در دونباس جریان دارد را بتوان به عنوان توقف عملیات در نظر گرفت. فعالیت‌های زیادی در جریان است که همه‌شان به صورت لحظه به لحظه اتفاق می‌افتند.»

جان کربی درباره آخرین وضعیت جنگ در اوکراین گفت: «این درست است که در برخی مناطق در شرق و جنوب اوکراین روس‌ها به خودشان وقفه داده‌اند و در حال تجدید قوا، بازسازی نیروها و حرکت دادن نیروهایشان هستند و همزمان در برخی مناطق دیگر، نبردهایی واقعی میان نیروهای روسیه و اوکراین در جریان است.»

جان کربی گفت با آنکه دو طرف طی روزهای گذشته داده‌ها و ستانده‌هایی داشته‌اند، آنها قابل مقایسه با درگیری‌های بزرگتری که در مراحل اول جنگ مشاهده می‌شدند نیستند.

کربی گفت: «چیزی که الان شاهد آن هستیم، دست‌کم از منظر جغرافیایی، درگیری‌های کوچک‌تر با یگان‌های کوچک‌تر و دستاوردهای کوچک‌تر است. ولی من اسم آن را توقف عملیات نمی‌گذارم.»

در حالی که بیش از ۵ ماه از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین می‌گذرد، درگیری میان نیروهای روسیه و اوکراین در چندین خط تماس ادامه دارند.

نیروهای اوکراین ادعا کرده‌اند با استفاده از سامانه‌های هیمارس که ایالات متحده در اختیار آنها قرار داده است پیشروی‌های روسیه را متوقف کرده‌اند.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها