وزارت خارجه ازبکستان: یادداشت تعهدات ایران در نشست آتی شانگهای امضا می‌شود/ مسیر عضویت کامل تهران در سازمان همکاری شانگهای هموار می شود

وزارت خارجه ازبکستان: یادداشت تعهدات ایران در نشست آتی شانگهای امضا می‌شود/ مسیر عضویت کامل تهران در سازمان همکاری شانگهای هموار می شود
شنبه 8 مرداد 1401 - 08:44

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان گفت: طبق برنامه در چارچوب نشست آتی سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران امضا خواهد شد.

العالم ـ آسیا

«ولادیمیر ناراف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان روز جمعه پس از نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر «تاشکند» در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: برنامه ریزی می شود در چارچوب نشست قریب الوقوع در شهر «سمرقند» یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران امضا شود که راه را برای عضویت کامل این کشور در سازمان همکاری شانگهای باز می‌کند.

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان افزود: همچنین انتظار می رود یادداشت اعطای مقام شریک گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای به مصر، عربستان سعودی و قطر نیز امضا شود. بدین ترتیب، ثبت حقوقی حضور آنها در سازمان همکاری شانگهای در قالب یاد شده تکمیل می شود.

ناراف اظهار داشت: وزرای امور خارجه از درخواست های بحرین و مالدیو برای دریافت مقام شریک گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای استقبال کردند. تصمیمات مربوطه در چارچوب نشست شورای روسای جمهور سازمان همکاری شانگهای در شهر «سمرقند» امضا خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طرفین همچنین درخواست بلاروس برای کسب عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای را نیز به طور فعال بررسی می‌کنند.

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان عنوان کرد: در چارچوب نشست شورای وزرای امور خارجه در مورد تمهیدات رویداد مهم – نشست شورای روسای جمهور کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در تاریخ 15 و 16 سپتامبر سال 2022 میلادی در شهر «سمرقند» برگزار می شود، تبادل نظر شد. وزرای امور خارجه بسته بزرگ اسناد نشست قریب الوقوع شورای روسای جمهور را هماهنگ کردند.

وی ادامه داد: پیش نویس بیانیه سمرقند، طرح جامع اجرای قرارداد حسن همجواری، دوستی و همکاری درازمدت، نظریه همکاری برای توسعه به هم پیوستگی و ایجاد کریدورهای حمل و نقل موثر، برنامه تشویق تعاونی صنعتی، آیین نامه عنوان افتخاری «سفیر حسن نیت سازمان همکاری شانگهای» و دیگر از جمله آنان است.

ناراف یادآور شد: ما همچنین چگونگی و چشم انداز گسترش همکاری های متقابل در تمام ابعاد فعالیت سازمان همکاری شانگهای را نیز بررسی و در مورد مسایل روز دستور کار منطقه ای و جهانی تبادل نظر کردیم.

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان افزود: نتایج دیدار ما اشتراکات مواضع را در مورد مسایل روز منطقه ای و بین المللی، تحکیم ثبات و امنیت در آسیای مرکزی- «هسته جغرافیایی» سازمان به نمایش گذاشت.

این دیپلمات ارشد ازبکستان گفت: روسای هیئت ها نگرانی خود را نسبت به تهدیدات و ستیزه جویی های امنیت در فضای سازمان همکاری شانگهای، رشد نقش بی ثباتی فن آوری های اطلاع رسانی از جمله پخش اخبار دروغین و ایدئولوژی های مختلف مخرب ابراز داشتند.

به گفته وی، در این زمینه بر اهمیت همبستگی در مقابل نیروهای «3 محور خشونت»، هماهنگی تلاش های مشترک در حمایت از حق حاکمیت و تمامیت ارضی همزمان با تحکیم دوستی و کمک متقابل تاکید شد.

ناراف همچنین اظهار داشت: وزرای امور خارجه بر اهمیت تامین اجرای سریع توافقات روسای جمهور در مورد تکامل ساز و کارهای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات امنیت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بر پایه ساختار منطقه‌ای ضد تروریسم سازمان همکاری شانگهای را با در نظر گرفتن ابتکارات مربوطه طرف‌ها تاکید کردند.

به گزارش فارس، سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.

اکنون افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند. در نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر «دوشنبه» در ماه سپتامبر سال 2021 میلادی مراحل و فرایندهای ارائه مقام شریک گفت وگو به مصر، قطر و عربستان سعودی آغاز شده است.

پربیننده ترین خبرها