آتش‌بس یمن در روزهای پایانی؛ پیشنهاد «گروندبرگ» چیست؟

آتش‌بس یمن در روزهای پایانی؛ پیشنهاد «گروندبرگ» چیست؟
شنبه 8 مرداد 1401 - 12:48

یک وب‌سایت یمنی نوشت، با نزدیک شدن به روزهای پایانی آتش‌بس یمن فرستاده ویژه سازمان ملل طرحی به منظور تمدید آن ارائه کرده است.

العالم - یمن

آتش‌بس دو ماهه یمن در سیزدهم فروردین‌ماه امسال (۱۴۰۰) آغاز شد و دوازدهم خردادماه بود که «هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل متحد در امور یمن اعلام کرد، طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کردند که آتش‌بس دو ماه دیگر (تا یازدهم مرداد) تمدید شود.

وب‌سایت «الخبر الیمنی» امروز (شنبه ۸ مرداد) در گزارشی در همین باره نوشت، آتش‌بس در سایه گفت‌وگوهایی که «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به منظور تمدید آن انجام می‌دهد به ساعات پایانی خود نزدیک می‌شود اما صنعاء معتقد است دوره قبلی آتش‌بس یک تجربه دردناک بود و امکان تکرار آن نیست زیرا ائتلاف متجاوز به بندهای آتش‌بس پایبند نبود و تا کنون رایزنی درباره مسائل سیاسی و نظامی را نپذیرفته است.

در ادامه این گزارش به نقل از منابع آگاه آمده، گروندبرگ طرحی به منظور تمدید سه ماه آتش‌بس ارائه کرده مبنی بر اینکه برای تعداد سفرها به فرودگاه صنعاء و نیز تعداد کشتی‌ها به بندر الحدیده غرامت پرداخت شود اما صنعاء اعلام کرده، باید فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده به صورت کامل بازگشایی و حقوق کارمندان دولتی از محل درآمد نفت خام و بندر الحدیده کامل پرداخت شود و تا زمانی که اینها محقق نشود تمدید آتش‌بس بی فایده خواهد بود و ائتلافت متجاوز مسؤول تشدید تنش‌هاست.

الخبر الیمنی افزود، بحث‌ها درباره مطالبات صنعاء هنوز ادامه دارد و تا کنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

هفته گذشته، «استیون فاگین» سفیر آمریکا در یمن از نشست دیپلمات‌ها (نامی از آنها نبرد) با «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن، در عربستان سعودی خبر داد.

بر اساس گزارش «آناتولی»، فاگین که خود در این نشست حاضر بوده، گفت، آمریکا بر حمایت از تلاش‌های سازمان ملل در یمن و اهمیت آتش‌بس در این کشور تأکید کرد.

وی افزود، واشنگتن، طرف‌های آتش‌بس در یمن را به التزام به تعهدات خود و حمایت از توافق‌ آتش‌بس جدید برای مدتی طولانی‌تر فراخواند.

این خبر در حالی اعلام می‌شود «تیم لندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن از ۲۵ ژوئیه به ریاض در عربستان سعودی و امان در اردن سفر کرد تا تلاش‌ها برای توافق آتش‌بس طولانی‌تر با هماهنگی گروندبرگ را ادامه دهد .

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در همین باره نوشت، ائتلاف سعودی-اماراتی گزینه‌های زیادی برای برای کسب موافقت سران صنعاء با تمدید این آتش‌بس ندارد و صنعاء با تمدید آن به شکل فعلی کاملا مخالف است.

فارس

پربیننده ترین خبرها