تظاهرات صدری ها در بغداد و آینده دولت عراق

تظاهرات صدری ها در بغداد و آینده دولت عراق
شنبه 8 مرداد 1401 - 12:38

خبر: هواداران مقتدی صدر امروز (شنبه) با برپایی تظاهرات در خیابانهای بغداد به سمت منطقه سبز حرکت کردند.

تحلیل:
- بعد از تظاهرات چهارشنبه گذشته هواداران صدر در بغداد و حضور آنها در منطقه سبز و پارلمان، این نیروها امروز مجددا به خیابانها آمده اند و آهنگ حضور در منطقه سبز را نموده اند. خواسته مشخص ایشان مخالفت با نخست وزیری محمد شیاع سودانی کاندیدای پیشنهادی مجمع هماهنگی شیعه است.
-درحالی که صدری ها از عضویت در پارلمان عراق کناره گیری کرده اند در شرایط جدید خواستار آن هستند که مخالفت خود را با کاندیدای پیشنهادی در خیابانها اعلام کنند و از تحقق آن جلوگیری کنند.
- اینکه مجموعه هماهنگی شیعه در مقابل خواست صدری ها کوتاه بیاید محل تامل جدی است.
-اگر چه یکی از راه های ابراز مخالفت با تصمیمات و سیاست ها در مجامع دموکراتیک مبادرت به حضور خیابانی است اما به نظر می رسد پس از طی مراحل قانونی تلاش برای پیشبرد مقاصد از طریق تظاهرات و امور مشابه آن تنها و تنها به استمرار انسداد سیاسی خواهد انجامید و نتیجه ملموس و راهگشایی درپی نخواهد داشت.
اینکه جمعیت تظاهر کننده وقتی به منطقه خضرا (سبز) برسند و عزم حضور در آن را بکنند و در آن صورت میدان تظاهرات در عراق چه وضعیتی پیدا خواهد کرد، را باید منتظر ماند. اما آنچه مسلم است این است که تلاش اطراف قضیه متوجه عدم تکرار خسارت های جانی و مالی سال 2019 و انقلاب تشرین است.
-چنانچه مجموعه هماهنگی با جایگزین کردن فردی بجای سودانی رضایت ندهد و بر اجرای قانون تاکید کند از یکسو و در صورتی که صدری ها بر خواسته خود از دیگر سو اصرار کنند به نظر بایستی منتظر شدت گرفتن اوضاع درعراق بود.
-نکته قابل تامل آنکه به فرض تغییر سودانی و جایگزین کردن فردی دیگر بجای ایشان هیچ تضمینی نیست که شخص جدید مورد تایید و استقبال صدری ها قرارگیرد. بدیهی است انتظار انتخاب شخصی ازجماعت معترض نیز برای نخست وزیری آینده عراق بسیار بعید به نظر می رسد.
حداقل نتیجه تظاهرات چهارشنبه و امروز عراق در عمل آن است که تشکیل جلسات پارلمان برای سامان مند کردن میدان سیاسی عراق در سایه انتخاب رییس جمهور و نخست وزیر با چالش و تاخیر مواجه خواهد شد.

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها