در گفتگو با العالم مطرح شد؛

جريان صدر به دنبال بقای الکاظمی در قدرت

شنبه 8 مرداد 1401 - 22:52

تحلیلگر سیاسی عراقی تأکید کرد جریان صدر به دلیل دستاوردهای حضور مصطفی الکاظمی در قدرت، بسیار مشتاق هستند او همچنان نخست‌وزیر بماند.

العالم- عراق

"حامد الکعبی" در گفت‌وگو با شبکه العالم اظهار داشت: برخی مطالبات جریان صدر احتمالا مورد تایید همپیمانانش نباشد و لذا این جریان در تلاش برای ابقای الکاظمی در راس قدرت است.

او خاطرنشان کرد که جریان صدر با عقب‌نشینی از روند سیاسی در کشور دچار خطای محاسباتی شده و این امر برای آن بسیار پرهزینه بود.

الکعبی با بیان اینکه موفقیت تجربه دموکراتیک مسئولیت همگان است، از نیروهای سیاسی خواست برای حفظ منافع عمومی سر میز مذاکره بنشینند و همچنین بایستی برنامه‌ای برای خدمات‌رسانی، مبارزه با فساد و قرار دادن سلاح در انحصار دولت تدوین شود.

او در ادامه تصریح کرد جریان صدر به موقعیت طبیعی خود بازخواهد گشت و وارد مذاکره با چارچوب هماهنگی شیعی می‌شود.

این کارشناس عراقی همچنین خاطرنشان کرد که نیروهای کرد قطعاً خواسته‌های جنبش صدر برای جایگزینی نظام سیاسی با ریاست‌جمهوری و اصلاح قانون اساسی را رد خواهند کرد.

امروز در پی تشدید ناآرامی‌ها در بغداد و اعتراض‌های خیابانی حامیان جریان صدر عراق به نامزدی "محمد شیاع السودانی" برای تصدی منصب نخست‌وزیری عراق از جانب چارچوب هماهنگی در منطقه سبز بغداد، شماری از معترضان، وارد ساختمان پارلمان عراق شدند.

احزاب سیاسی در عراق امروز منتظر برگزاری جلسه پارلمان برای آغاز روند سیاسی جدید بودند، اما جریان صدر دوباره در اقدامی خلاف قانون، طرفدارانش را به تظاهرات دعوت و فضای بغداد را متشنج و آشوب‌زده کرده است. چهارشنبه پیش نیز، این معترضان حامی صدر، به ساختمان پارلمان حمله کرده بودند و به اموال عمومی آسیب زده بودند.

پربیننده ترین خبرها