اعتراض اتحادیه مشاغل تونس به آمریکا و برخی کشورهای اروپایی

اعتراض اتحادیه مشاغل تونس به آمریکا و برخی کشورهای اروپایی
يکشنبه 9 مرداد 1401 - 11:25

اتحادیه مشاغل تونس با تاکید بر رد هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی تونس، اظهارات اخیر وزیران خارجه و سفیران آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را درباره اوضاع تونس محکوم کرد.

العالم _ تونس

دادگاه اداری تونس از هیئت عالی مستقل انتخابات خواست برای بررسی سه اعتراض مربوط به نتایج همه پرسی قانون اساسی جدید در این دادگاه حاضر شود.

هم زمان اتحادیه مشاغل تونس اظهارات وزیران خارجه و سفیران آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را درباره اوضاع در تونس محکوم کرد.

طبق اعلام دادگاه اداری تونس، فراخوان هیئت عالی مستقل انتخابات مربوط به شکایتی است که سازمان «من بیدارم» وابسته به شفافیت بین المللی و دو حزب «آفاق تونس» و «مردم می خواهند»، مطرح کرده اند.

سازمان و دو حزب یاد شده در تبلیغات برای همه پرسی قانون اساسی شرکت کرده بودند.

در همین حال محمد التلیلی المنصری سخنگوی رسمی هیئت عالی انتخابات گفت این هیئت آماده پاسخگویی به همه اعتراضاتی است که درمورد آن مطرح شده باشد.

وی در عین حال تصریح کرد که هیئت عالی انتخابات نیز علیه کسانی که درمورد اقدامات آن تردید و آن را بدون ارائه دلایل محکمه پسند، به تقلب در نتایج همه پرسی متهم کنند، اعلام جرم خواهد کرد.

هیئت عالی مستقل انتخابات تونس سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد 94.60 درصد از دو میلیون و 630 هزار و 94 رأی دهنده که در انتخابات شرکت کردند از مجموع 9 میلیون و 278 هزار و 541 نفری که شرایط رأی دادن را داشته اند، به پیش‌نویس قانون اساسی رای مثبت داده اند.

در همین حال اتحادیه مشاغل تونس در بیانیه ای، با تاکید بر رد هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی تونس، اظهارات اخیر وزیران خارجه و سفیران آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را درباره اوضاع تونس محکوم کرد.

این اتحادیه از آن چه آن را فریادخواهی برخی نیروهای سیاسی تونس از کشورهای بیگانه خوانده، انتقاد کرده است.

اتحادیه مشاغل تونس همچنین از مقامات تونس خواسته است موضعی قوی و محکم در برابر این اظهارات اتخاذ و درصورت لزوم اعتبار نامه سفیر جدید آمریکا را تعلیق کنند.

این اتحادیه در عین حال با تاکید بر اینکه مشکلات داخلی تونس راه حل خارجی ندارد و باید در چارچوب طرح طرف های تونسی_تونسی حل و فصل شود، تصریح کرده است که مردم تونس حق دارند نتایج همه پرسی را نقد یا به آن اعتراض کنند.

وزارت خارجه تونس روز شنبه با فراخوان ناتاشا فرانشیسکی، کاردار آمریکا در تونس، به بیانیه صادر شده آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره مسیر سیاسی تونس و همچنین اظهارات سفیر جدید آمریکا در تونس در برابر کنگره درباره برنامه کاری اش، اعتراض کرد.

وزارت خارجه تونس در بیانیه ای در این باره اعلام کرد اظهارات سفیر آمریکا پذیرفتنی نیست و با همه احکام و اصول توافق نامه روابط دیپلماتیک وین تعارض دارد.

طبق این بیانیه، عثمان الجرندی از اظهارات و بیانیه های یادشده ابراز شگفتی و اعلام کرده است این اظهارات و بیانیه ها منعکس کننده حقایق در تونس نیست.

الجرندی اظهارات یاد شده را دخالتی غیر قابل قبول در امور تونس دانسته و تاکید کرده است که این اظهارات منعکس کننده روابط دوستی دو کشور تونس و آمریکا نیست.

وزیر خارجه آمریکا پس از برگزاری همه پرسی قانون اساسی جدید در تونس خواستار اصلاحات گسترده و شفاف در تونس به منظور بازگرداندن اعتماد کسانی شده بود که در این همه پرسی شرکت نکرده اند.

پربیننده ترین خبرها