اعتراض مادورو به توقیف هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین

اعتراض مادورو به توقیف هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین
پنج‌شنبه 13 مرداد 1401 - 09:27

رئیس جمهور ونزوئلا به درخواست آمریکا برای توقیف هواپیمای باری ونزوئلا در آرژانتین در شرایط پیچیده بین المللی اعتراض کرد.

العالم - آمریکا

«نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا روز پنج شنبه در گفتگو با شبکه وی. تی. وی (VTV) با اعتراض به توقیف هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین گفت، این هواپیما برای واردات دارو از چین، روسیه و هند به ونزوئلا استفاده شده است.

نیکلاس مادورو افزود: "ونزوئلا مراتب اعتراض خود را به توقیف این هواپیما اعلام می‌کند و از مردم آرژانتین می‌خواهد برای بازگرداندن این هواپیما از کاراکاس حمایت کنند".

این هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که در تاریخ ۸ ژوئن با باری از قطعات خودرو از مکزیک وارد آرژانتین شد، در بوئنوس آیرس زمین گیر شد.

وزارت دادگستری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از آرژانتین خواست هواپیمای بوئینگ باری ایران را که به ونزوئلا فروخته شده و با ادعای ارتباط با گروه‌های تروریستی توقیف شده را مصادره کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود با ادعای اینکه شرکت هواپیمایی ایرانی تحریم‌های بین المللی را نقض کرده، گفت: «وزارت دادگستری معاملاتی را که تحریم‌ها و قوانین صادرات ما را نقض می‌کند، تحمل نخواهد کرد».

فدریکو ویلنا، قاضی فدرال آرژانتینی که اجازه خروج ۱۲ نفر از خدمه را صادر کرده، می‌گوید هفت نفر از ۱۹ نفر همچنان باید در آرژانتین بمانند. از این هفت نفر، سه نفر ونزوئلایی و چهار نفر ایرانی هستند.

گفتنی است هواپیمای باری که یکسال پیش توسط ونزوئلا از شرکت هواپیمایی «ماهان» خریداری شده، ششم ژوئن امسال در بوینس آیرس، پایتخت آرژانتین فرود آمد و توقیف شد.

۱۹ تن از خدمه این هواپیما از آن زمان با منع خروج از کشور مواجه شدند. این هواپیما در حال حاضر متعلق به شرکت Conviasa ونزوئلا است که تحت تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا قرار دارد.

ده روز پیش هم، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه کشورمان از نماینده دیپلماتیک آرژانتین در تهران خواست تا «سریعا» ممنوعیت خروج پنج خدمه ایرانی از آرژانتین لغو شود.

پربیننده ترین خبرها