انتقادهای گسترده در پی انتصاب فرد نزدیک به امارات در سقطری

انتقادهای گسترده در پی انتصاب فرد نزدیک به امارات در سقطری
سه شنبه 11 مرداد 1401 - 12:46

تعیین یک فرد نزدیک به امارات به عنوان فرماندار مجمع‌الجزائر سقطری با موجی از انتقادات در یمن روبرو شده است.

العالم - یمن

«رشاد محمد العلیمی» رئیس شورای ریاستی یمن اخیرا فردی به نام «رأفت الثقلی» نزدیک به امارات را به عنوان فرماندار مجمع‌الجزائر سقطری تعیین کرد.

بر اساس گزارش «وکاله الصحافه الیمنیه»، این انتصاب موجی از خشم در میان یمنی‌ها به راه انداخته و کاربران شبکه‌های اجتماعی، این اقدام را به منزله واگذاری حاکمیت یمن در سقطری و مشروعیت بخشی به «اشغالگری امارات» دانسته‌اند.

فعال سیاسی «سالم بخیت المهری» این اقدام العلیمی را فاجعه‌بار خواند.

نویسنده و تحلیلگر یمنی «عباس الضالعی» نیز گفت، شورای ریاستی، تصمیم‌های ابلاغ شده از سوی افسران اماراتی و سعودی را اجرا می‌کند و مستقل نیست.

روزنامه نگار یمنی «صدام الکمالی» نیز اعلام کرد، تعیین یک فرد وابسته به امارات به عنوان فرماندار سقطری، تثبیت اشغالگری است.

در ادامه این گزارش آمده، فعالان و ناظران سیاسی معتقدند این اقدام، جایزه امارات به فرمانده «شنبه نظامیان» وابسته به این کشور در سقطری یمن بوده و الثقلی عروسکی در دست حاکم فعلی این جزیره یعنی «خلفان المزروعی» افسر اطلاعاتی امارات است.

امارات از ژوئن ۲۰۲۰ «رمزی محروس» فرماندار سقطری وابسته به حزب «اصلاح» را بیرون کرد و بر این جزیره مسلط شد.

اخیرا، منابع محلی در «سقطری» یمن اعلام کردند، همزمان با توسعه یک باند نظامی فرودگاهی در منطقه «نوجد» در جنوب سقطری، محموله جدید حامل تجهیزات نظامی اماراتی وارد این منطقه شد.

بر اساس گزارش «الخبر الیمنی»، مهندسان و خلبان‌های خارجی از جمله اسرائیلی وابسته به موسسه اماراتی «خلیفه» وارد سقطری شده‌اند تا باند ویژه بالگردهای شناسایی و تهاجمی را راه‌اندازی کنند.

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی در تاریخ بیستم ژوئن (۳۰ خرداد) مدعی شد که این رژیم در حال ایجاد پدافند هوایی منطقه‌ای موسوم به «ائتلاف پدافند هوایی خاورمیانه» است.

در همان زمان رسانه‌های غربی اعلام کردند، از جمله مناطقی که بحث استقرار این سامانه‌ها در آن مطرح است جزیره سقطری یمن است.

در همین ارتباط، منابع یمنی نیز فروردین ماه گذشته خبر دادند که امارات عربی متحده به همراه رژیم صهیونیستی در جزیره «عبدالکوری» واقع در مجمع الجزایر سقطری (جنوب یمن) یک فرودگاه افتتاح کرده است.

در واکنش، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن از توطئه و توافق رسمی کشورهای ائتلاف متجاوز خبر داد که قصد دارند یمن را به رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی حامی آن تحویل دهند.

فارس

پربیننده ترین خبرها