قدردانی سفیر چین از موضع ایران در قبال «چین واحد»

قدردانی سفیر چین از موضع ایران در قبال «چین واحد»
سه شنبه 11 مرداد 1401 - 14:03

سفیر جمهوری خلق چین در تهران از موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال «چین واحد» قدردانی کرد.

العالم - ایران

«چانگ هوآ» سفیر جمهوری خلق چین در تهران امروز (سه‌شنبه) در توئیتی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر روسای جمهور ایران و چین و حمایت ایران از سیاست چین واحد نوشت: ما از پایبندی مداوم ایران به اصل چین واحد قدردانی می‌کنیم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پنجم مرداد ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس جمهور خلق چین، دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها را در ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور خواند که اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است. رئیس جمهور کشورمان، احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها را از اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و در این چارچوب حمایت از سیاست چین واحد را سیاست قطعی و اصولی جمهوری اسلامی ایران خواند.

گفتنی است سفیر چین در ایران همچنین در توئیت دیگری ضمن هشدار درباره دخالت خارجی در امور داخلی این کشور اعلام کرد که چین به هیچ شکل اجازه «استقلال تایوان» را نمی‌دهد.

واکنش سفیر چین در تهران در پی اظهارات مقام‌های آمریکا، چین و تایوان درباره سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره صورت گرفته است و او در این باره نوشت: «چین قاطعانه با هرگونه مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی خود مخالف است و اجازه "استقلال تایوان" به هر شکلی که باشد، نمی‌دهد».

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز امروز با بیان این‌که کشورش برنامه سفر آسیایی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را دنبال می‌کند، هشدار داد اگر واشنگتن در مسیر اشتباه بایستد، با اقدامات محکم و قاطعانه‌ چین روبرو خواهد شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها